onsdag 15 februari 2012

3D printat flygplan

Jag har velat ha en 3D printer sedan jag först såg en för nästan 10år sedan, då var dom väldigt dyra, mycket har hänt sedan dess och nu finns det till och med byggsatser som Makerbot och även enklare hemma modeller som till exempel Cubify som inte kostar allt för mycket.

En 3D printer öppnar upp helt nya möjligheter att tillverka saker som skulle vara väldigt kostsamma att framställa på annat vis, begränsningen har väl helatiden varit att det inte har funnits så värst stora printers och även att matrialet inte varit så hållbart, men den utvecklingen verkar ha gått framåt den med eftersom dom nu även lyckats 3D printa ett RC flygplan!

Framtiden har aldrig sett ljusare ut!


2 kommentarer:

  1. Skaffa en 3D printer du kommer inte ångra dig !!
    Jag köpte en ultimaker, svindyr 14.000kr (med moms och frakt) men nu kan jag rita nått i sketchup och ha det i handen efter några minuter (eller timmar beroende på storlek). Jag rekomenderar ultimaker över makerboten då den har större byggyta. Jag har precis designat en utskrivbar quadcopter där även armarna är i plast, den finns att ladda hem här: http://www.thingiverse.com/thing:17612

    SvaraRadera
  2. Tackar för tipset! jag har missat ultimaker, verkar helt klart ett prisvärt alternativ.
    Verkar helt fantastiskt! jag gillar verkligen din utskrivna quadrocopter! nu blir jag ännu mer sugen på en printer!

    SvaraRadera