fredag 14 oktober 2016

Mini comback med micro Quad

Jag har inte varit så aktiv här på sistone, jag har haft fullt upp med andra projekt och att få ett nytt barn i mitt liv. Men jag kan ju inte hålla mig borta helt och hållet...



Inhandlade en  Eachine QX90 microquadcopter. Den levereras helt färdig att flyga med Frsky mottagare (eller DSM2 eller Flysky om man föredrar det). Bara att binda och flyga med andra ord!
FPV utrustningen är standard 40ch 5.8ghz 25mw videosändare och en 520TVL kamera som leverar en överraskande bra bild. Videosändarens styrka räcker gott och väl, mer styrka skulle bara ge mer störningar när man flyger inomhus och så här långt har jag inte lyckats flyga för långt bort, ska testa lite mer utomhus om det kommer en vindstilla dag snart.
Styrkortet har Cleanflight installerat och går att ställa in precis som man vill.
Kort och gott så har den här lilla rackaren nästan allt man kan önska sig, den är utan tvekan tillräckligt pigg för att flyga inomhus och duger säker även utmärkt ute en dag utan vind.



Jag passade även på att skaffa ett par nya videoglasögon, jag har haft ett par Fatshark dominator (V1) i ett antal år men har aldrig varit särskilt förtjust i dom, men eftersom dom var skitdyra när jag köpte dom så känns det som att man fick stå sitt kast och leva med att bilden var mindre än vad den var på mina första Fatshark Predator (V1). Eachine EV800 är där i mot snorbilliga och är även överraskande bra, jag upplever bilden som mycket klarare och lättare att fokusera på än i mina gamla Fatshark. Videomottagren är inbyggd och har autosökning av kanalerna vilket underlättar mycket när man ska försöka hitta vilken kanal man ställt in mottagaren på. Det ända jag saknar är en video-out kontakt så att jag kunde koppla in videoglasögonen till en inspelningsenhet. En sak som går att göra bättre är att det är ett ganska stort ljusinsläpp vid näsan, men det borde inte vara så svårt att åtgärda och så här långt har det inte stört mig heller.  

Jag köpte båda på Banggood, men dom säljs säkert även på andra ställen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar