måndag 10 augusti 2009

FPV flygning nr 12



Min senaste FPV flygning med min EasyFly och även min sista på ett tag eftersom jag nu har monterat kameran på min spitfire..
jag tröttnade lite på att glida omkring på hög höjd och bestämde mig för att träna lite låghöjds flygning, jag passade även på att flyga under vajrarna på skidliften ett par gånger, det svåraste var att lokalisera ankarliftarna och flyga i mellan dom.

fredag 7 augusti 2009

It's alive!

oracle switch och två mottagare

Jepp, precis som titeln antyder så har jag fixat sladdar och kontakter till mitt diversity system!

Det inte följde med några ström kontakter till videomottagarna och eftersom jag hoppades slippa köpa såna, så öppnade jag först en av videomottagarna för att se om det gick att löda fast batterisladden direkt på kretskortet..
men det visade sig vara svårare än jag trott och kändes inte lönt, så det slutade med att jag skaffade kontakter iallafall!
nu är allt fixat och jag väntar bara på en förlängnings antennsladd till den vanliga antennen.
jag ska montera den lilla antennen på stativet brevid patch antennen.


en videomottagare i en klassisk pose...

Volt reglering i Alfa Spit

Jag har jobbat vidare på min Alfa spitfire.
jag har mest jobbat med att installera servon och att försöka lösa sladd dragningen till videosändaren och kameran på ett så smidigt sätt som möjligt, jag planerar att driva allt ifrån drivaccen för att spara lite vikt. eftersom min kamera är på 5v och min videosändare är på 12v, måste jag ha en volt regulator imellan videosändaren och kameran. så jag köpte en 5volt regulator ifrån Range video, förutom att reglera om till det antal volt man vill; 12v, 5v eller 3.3v så ska den även filtrera bort störningar. dom lovar att den ska vara väldigt bra och jag hoppas det stämmer, så här långt har jag inget dåligt att säga förutom att den är lite större än vad jag trodde!

6 gram, storlek 50 x 28 mm

Till kamera panorering har jag ett 5grams servo som är moddat för 180 graders rörelse, moddningen är inte perfekt eftersom servot rör sig lite olika långt åt olika håll men det får jag leva med tillsvidare...
dadde har en beskrivning på sin blogg om hur man moddar ett servo på rätt sätt men det är lite över min nivå just nu eftersom jag inte har allt jag behöver för att göra en sån mod..

tyvärr var jag tvungen att snåla lite så nu har jag plockat det sista servot ur min typhoon 430 "the wing" och även fartreglaget för att använda i min spit..
det är alltid tråkigt att behöva tömma ett fullt fungerande plan på utrustning, men jag är väldigt sugen på att komma i luften så snabbt som möjligt!

torsdag 6 augusti 2009

Parkzone Sukhoi flygrapport nr:2

Jag har varit ute och flygit lite mer min Parkzone sukhoi , det har mest varit blåsigt men jag vill gärna flyga så det är bara att bita ihop..

jag flög på en fotbollsplan och hade tillgång till en asfaltsbit som jag kunde markstarta ifrån, det var väldigt roligt, den startade på typ 30-40cm och när det blåste så lyfte den i samma ögonblick som jag startade motorn!

En sak som jag har märkt är att man väldigt snabbt glömmer att det är ett microflygplan, man bedömmer den efter hur man tycker ett bra plan ska flyga, dvs man låter inte storleken vara ett handikapp som man ofta gör annars.
och Parkzone Sukhoi flyger väldigt fint, rollar rakt och fint, stallturns gick som en dans och alla andra manövrar jag provade bjöd inte på några konstigheter.
jag önskar dock att den hade lite mer kraft för att kunna gasa sig ur knepiga situationer.
prestandan räcker gott och väl för vanlig aerobatic men inte riktigt för 3D, men så har dom aldrig påstått att det skulle vara ett 3d plan heller..
(jag har hört att Parkzone jobbar på en profilmodell i samma storlek som ska vara ett 3d plan.)
mottagaren i planet är förberedd för borstlöst så det ska bara vara att koppla in ett borstlöst fartreglage och hålla gas spaken fullgas åt vänster när man startar planet första gången så kopplas det inbyggda fartreglaget för borstmotorer bort!
jag ska dock vänta lite med någon sådan uppgradering, delvis för att jag gillar hur planet flyger nu, och delvis för att jag ska vara pappaledig snart och måste dra ner på mina inköp lite den närmaste tiden, men det känns som ett lämpligt höst/vinter projekt.

Jag fick tips på rcflyg.se om denna tråd på RCgroups som är en bra sammanställnings lista på lämpliga mods: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1082016

Jag ska försöka filma någon kväll också men jag vill helst att det är vindstilla om man ska filma så att planet gör sig rättvisa..

tisdag 4 augusti 2009

Flög med foxen!

inget plan i bild..

Jag gjorde en nytt försök att flyga hang med min Fox.
Jag såg på smhi att det verkade blåsa åt rätt håll, så jag tog en tur till "bruket" backen i jakobsberg för att kanske kunna få flyga lite hang!
när jag kom upp en bit i backen så verkade det ganska lovande, vinden låg inte riktigt rätt men inte helt fel iallafall. så jag gjorde några test kast med foxen och det gick att hålla sig uppe korta stunder när vinden blåste ordentligt.
men jag bestämde mig för att gå ända till toppen eftersom jag tänkte att där blåser det säkert mer! men jag kunde inte haft mer fel!
på toppen blåste det helt plötsligt ifrån ett annat håll? det verkar som om vinden följde med runt toppen och in i dalen där jag först var och gjorde det gick att få lite lyft just där.
på baksidan av kullen växer det taggbuskar och inget jag längtar efter att hämta ett plan ifrån, det har jag redan provat och inget jag ville uppleva igen.
så jag hade inte så mycket annat att välja på än att gå ner för kullen igen och försöka fånga lite hang nere där jag först var..
jag har nu bestämt mig för att motor konvertera min fox med en 10 grams motor, efter ha sett VR flyers FPV fox så är det inte omöjligt att jag blir tvungen att göra ett försök till det också:)

FPV micro plane Fox from VRflyer on Vimeo.

söndag 2 augusti 2009

Sukhoi del 2

Nu har jag provflugit min Parkzone Sukhoi!
det har varit så mycket FPV på sistone att micro projekten har kommit lite vid sidan av..
där för känns det extra roligt med att få flyga lite Sukhoi!

Första intrycket när jag provade att alla roder gick åt rätt håll var att jag tyckte att utslagen var lite små, så jag tänkte att jag nog skulle göra första flygningen med stora utslag på radion.
men det visade sig inte alls vara nödvändigt, jag bytte snart till små utslag och den kändes ändå väldigt livlig (speciellt om man flyttade bak accen lite).
jag gjorde mina första flygningar i lite byig vind ganska långt ifrån vindstilla, så jag flyttade fram accen till mitten ungefär, och det gjorde att den flög som på räls!
vinden var inte något större problem, när vinden tog i så kunde man hovra i horisontalt läge men det var inga problem att håll den mot vinden.
den flyger precis åt det håll man pekar den! helt odramatiskt..
det är inget nybörjar plan, men eftersom den är så lätt så om man flyger över högt gräs så är det nog så gott som omöjligt att ha sönder den.

Jag har aldrig varit någon vidare 3D pilot, även om jag har ägt en del 3D kapabla plan tidigare, så jag kan inte avgöra hur bra den är på 3D manövrar, men jag tycker dock att känslan att flyga den är väldigt lik mina mycket större plan och det känns som om orginal motorn räcker till gott och väl. men den har inte samma kraftöverskott som man får med en borstlös motor,
men jag har hört om ett flertal som har bytt till en 5grams borstlös motor med lyckat resultat.
jag kommer nog inte byta motor på ett tag iallafall, jag tycker orginal motorn räcker än så länge.

Det är väldigt imponerande att man kan få ett färdigt plan i en liten låda och allt funkar perfekt redan ifrån början, ett litet klick på höjd trimmen och ett på sid rodret och sen flög den perfekt! jag flyger min Sukhoi med en Spektrum DX5e och jag behövde inte ens revesera någon av kanalerna, bara starta radion och flyga!

Jag ser fram imot fler flygningar i lugnare väder så att jag verkligen kan pressa planet lite och se vad det går för, och även filma lite har jag tänkt..


I spåret under kroppen ska batteriet sitta, batteriet och spåret är försett med kardborr och gör att man lätt kan justera tyngdpunkten framåt eller bakåt.

laddaren drivs med 4st AA batterier, väldigt praktiskt så att man kan ladda på "fältet" utan att behöva ett vägguttag.

du kan köpa Parkzone Sukhoi och andra Parkzone plan som blandannat Vapor och Ember på Procar.se



lördag 1 augusti 2009

Alfa spit del2

Jag har jobbat lite på min spitfire..

jag snittade upp en ny lucka för att komma åt att göra en hylla för videosändaren och "pan" servot till kameran. hyllan gjorde jag av ett väldigt lätt depron liknade matrial som jag hittade på en konst och kontorsmatrials affär, det fanns i 3 och 5mm tjocklekar

jag skar ur "glaset" ur huven eftersom den inte var genomskinlig nog för att titta igenom med en kamera, men jag vill vill endå ha en illusion av att det fortfarande är en huv.

test montering av videosändaren, strax framför ska kamera servot sitta, på bilden syns även servot för höjdrodret.

huvluckan på plats. eftersom det inte är något glas i huven så hoppas att luftflödet ska räcka för att kyla videosändaren, eventuellt får jag göra några hål i bak kroppen för att få luftflöde in över videosändaren..

även motorn är monterad och jag tror att jag för första gången i mitt liv ska använda kontakter på sladdarna till fartreglaget, jag brukar alltid löda dom annars.