måndag 26 april 2010

Tempest projekt del5

Arbetet går vidare med min Tempest!
det är bara undersidan på kroppen och lite vid vinginfästningen kvar att planka, även nos skop/luftintag är klart för slipning.

Nos skopet var riktigt svårt att få till eftersom jag hade svårt att hitta bra dokumentation på exakt den rätta formen, men jag tror jag hamnade hyfsat nära tillsist.
det är mest tänkt som "sport skala" och om det inte skulle stämma till 100procent så är inte det hela världen..

Förövrigt så hade jag tänkt att göra en ordentlig FPV premiär med min funjet förra helgen, men jag upptäckte lite glapp i en sladd och fick sjuta på premieren, men till nästa helg hoppas jag på mer flyt!



lördag 17 april 2010

Min Jumpjet är DÖD!

Jag lyckades tillsist döda min Jumpjet...
jag var ute och flög FPV med den och det gick hur bra somhelst, men det blåste lite mycket så jag gick upp på ganska hög höjd för att få lite marginaler, plötsligt hörde jag hur motorerna stänger av sig! den gör så när den tappar radiokontakten och då finns det inget man kan göra..
den föll säkert 10-15m (eller kanske mer) rakt ner i asfalten, det enda som gick sönder var själva ramen som motorerna sitter på, kanske delvis för att det var så kallt.

Det är tråkigt att den är trasig, men det är utan tvekan den RC sak som jag använt mest så jag kan inte säga att det var förvånande, det var snarare oväntat att den höll så länge!
jag funderar på att beställa en ny, men jag ska vänta lite, Daddes tricopter har gjort mig väldigt sugen på en sån också, så jag får se vad det blir först!

Under tiden har jag kört lite FPV bil med min Mini-z, väldigt roligt även det!

tisdag 6 april 2010

Tempest projekt del4

Tempest bygget fortsätter...
i helgen började jag tillsist planka kroppen, jag har längtat efter att komma så långt eftersom jag aldrig plankat en kropp med lister på "båt vis" förut! kanske svårt att se på bilderna, men hela kroppen ska plankas med 10x2mm lister, jag tror ritningen säger att listerna ska vara 3mm tjocka men jag valde att spara lite vikt och eftersom den ska bli eldriven så behöver jag inte oroa mig för hållfastheten.

Som ni ser att jag även är klar med spanten till nosen, nedre halvan med insuget sparar jag tills resten av kroppen är helt färdigplankad..

torsdag 1 april 2010

Tempest projekt del3

Hawker Tempest projektet rullar vidare i maklig takt..
alla kropps spanten i bakre kroppen är nästan klara, nu är det bara främre kvar.
främre delen av kroppen kommer ta lite längre tid eftersom jag inte ska köpa någon färdig glasfiber motorkåpa, och måste jag hitta på lite egna spant för främre delen av kroppen.

Nu när vädret börjar bli bättre så börjar flygsuget komma ordentligt!
jag tror jag ska lufta min Funjet någon dag snart, jag ska även prova flyga min FPV Jumpjet ute någon dag nu när snön är nästan helt borta.

Jag funderar lite på vad mitt nästa FPV projekt ska bli, ett nytt micro projekt eller ett plan i mer normal FPV storlek? jag har spanat in några lämpliga kandidater...


söndag 28 mars 2010

Tempest projekt del2

Min motor som jag har tänkt använda i min Brian Taylor Tempest har kommit!
den ska motsvara en metanol motor i 60 storlek.


Bygget går lite långsamt eftersom jag har legat magsjuk, och sen har jag dragit ner lite på antal byggtimmar för att ha tid och teckna lite mer också.
mitt illustrerande har kommit lite vid sidan av modellbyggandet på senare tid och tanken är att jag ska försöka hinna med båda lite bättre i framtiden.
kolla gärna på www.bjornberglund.com för att se min nya hemsida, där kommer jag presentera mina illustrations projekt framöver..

tisdag 16 mars 2010

Tempest projektet har börjat!

Jag har fått min leverans med Balsaträ ifrån Hobbyträ så nu börjar bygget!
jag har även beställt en motor så att jag kan anpassa motorfästet redan ifrån början,
men jag väntar med att beställa lipo och servon tills bygget blir lite mer klart.

Jag börjar nästan alltid med att bygga flygplans kroppen när jag bygger flygplan, och det gör jag även denna gång. på bilden ovan syns två kropps sidor som är del av den inre stommen, Brian Taylor konstruerar oftast sina plan på det viset har jag förstått!

det är några saker jag inte har bestämt mig för än:
- mekaniskt landställ eller luft?
- flaps eller inte? skulle gärna vilja ha flaps, men vet inte om jag kommer ha tillräckligt med kanaler på radion för det om jag även ska ha pan/tilt head track (eller om jag nöjer mig med bara pan) till kameran..

Jag inser att det är ett ganska stort projekt jag gett mig in på som kommer ta lite tid, och det är inte omöjligt att jag kommer "behöva" skaffa några mindre "ARF" projekt imellan när flygsäsongen närmar sig.

onsdag 10 mars 2010

Brian Taylor Tempest!

Jag har tillsist bestämt mig för att sätta igång med ett nytt projekt!
det blir en Hawker Tempest byggd i balsa ifrån en ritning av Brian Taylor.
inget ARF eller ens kit, bara en massa balsa och en kniv på klassiskt vis..

Ritningen beställde jag ifrån Traplet: www.briantaylorscaleplans.com i England.
planets spännvidd är 61.5tum vilket blir 1.56meter på svenska, det blir utan tvekan det största plan jag har byggt på många år, jag ville helst ha max den storleken eftersom jag då slipper ha delbar vinge för att få in den i min bil...
med ritningen beställde jag även huv och spinner, men motorkåpa fanns inte på Traplet, och den enda som säljer såna finns i USA och då kostar kåpan 80dollar+frakt.
men eftersom den ska bli eldriven så funderar jag på att bygga en nos av balsa istället.




Jag tycker egentligen bäst om tyska jaktplan, men Hawker Tempest är ett undantag!
jag har gillat den sedan jag läste "det stora vansinnet" ("the big show" på engelska) av Pierre Clostermann som tonåring, det är en dagboks likande bok av en fransman som var jaktpilot i andra världskriget och det är fortfarande den bästa flygbok jag läst.
det ska bli kul att äntligen få bygga en, jag har inte bestämt mig för om jag ska ha Clostermanns JFE som förebild, men det känns lite tidigt att bestämma just nu.

Min dotter inspekterar ritningen av flygplanskroppen!

Anledningen till att jag väljer att bygga ett så stort plan är att jag har längtat efter att få bygga ett FPV plan med detaljerad cockpit.

Fortsättning följer..