måndag 17 september 2012

Ännu en dator krasch..

Jag har kraschat min dator mer än mina multicoptrar i år!
Efter sommarens totalhaveri som ledde till att dom flesta delar byttes trodde jag att jag satt säkert ett tag framöver, men där trodde jag fel..

Nu har jag hursomhelst gett upp och köpt en laptop, som förhoppningsvis ska vara lite stabilare en tid framöver, nu börjar dock det eviga sökandet efter alla program och liknande som man behöver, det börjar bli lite tradigt eftersom det är fjärde gången i år och denna gång måste jag dessutom sitta och ta bort allt elände dom skickar med i nya datorer.

Nu låter jag lite väl negativ kanske, men nu ska det väl bli ordning och reda igen och förhoppningsvis lite mer bloggande framöver.

8 kommentarer:

  1. Hej Björn! tråkigt med dina datorproblem,hoppas det fixar sig.
    Jag har köpt en MWC Multiwii MWC SE V1.0, jag har försökt att koppla den till datorn,med det program som du beskriver i Quadrino guide del 1, men jag får inte någon kontakt med enheten? har du nån ide vad jag skall kolla först, för att leta effter ev fel, troligen handhavande fel?

    Hans K

    SvaraRadera
  2. Hejsan,
    Jag vet inte exakt vad du har provat men jag skulle prova detta:

    Om den är förladdad med kod så skulle jag ladda den med ny kod, och för att göra det så måste du ladda ner Arduino programmet och eventuellt även Java för att programmet ska fungera.

    MWC SE V.10 borde finnas att välja i koden så det borde inte vara några större konstigheter.
    Du behöver inte välja gyro osv. eftersom det är förinfyllt om du väljer rätt styrkort i koden.

    För att Multiwii programmet ska fungera så måste koden och GUI vara samma, tex 2.1 eller liknande. om du har en förinstallerat kort kan du prova några olika GUI för att se om någon fungerar.

    Olika styrkort fungerar på olika sätt, vissa räcker det med att dom får ström ifrån USB sladden när man föröver kod eller ska testa funktioner i GUI, medans andra behöver samtidigt ha ström ifrån ett fartreglage eller Bec.

    Hoppas av något av ovanstående hjälper!

    Mvh
    Björn



    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar, jag förstår inte var jag hittar den så kallade KODEN? Jag vet inte heller om kretsen är förprogramerad med någon flygmod? i aurdino programmet blir det error i botten hela tiden, vad jag än provar?

    Hans K

    SvaraRadera
  4. 2.1 koden kan du ladda ner här:
    http://code.google.com/p/multiwii/downloads/detail?name=MultiWii_2_1.zip&can=2&q=

    Det är en Zip fil med både Gui programmet och kod.

    Är du osäker på hur du ska göra med Kod filen så kan du skicka ett mail till min e-post: aeronautikhobby@gmail.com
    så kan jag skicka över en färdig fil att ladda upp till ditt styrkort.

    SvaraRadera
  5. Hej! Tack för din hjälp, jag har nu lyckats att få igång bägge programmen, o laddat in en massa värden som jag tror behövs? skall kolla i dag om jag kan få motorerna att snurra?

    Hans K

    SvaraRadera
  6. Hej! nu har jag lyckats att få igång motorerna? + div andra funktioner, det är mycket programering med denna enhet. flyger med AQ50D i min andra rigg, med denna, kallibrera spakarna-flyg.

    Hans K

    SvaraRadera
  7. Vad händer??
    Har du helt gett upp med flygandet?
    Hoppas du återkommer!

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag tror det är din krångliga sökväg som är problemet. http://aeronautikhobby.blogspot.se
    Windows (och jag) har svårt att hantera sånna avancerade cybervägaaaar..

    Hoppas du är på banan snart :)

    SvaraRadera