lördag 8 september 2012

Naza premiär!

 DJI naza består av två delar, tillvänster är "V-sen" den har flera funktioner som en "Bec" gör den om 2-6S till lämplig volt för Naza. den har även en status led som visar vilket läge man flyger i och den har även USB kontakt som man använder när man uppdaterar programvaran eller ställer in parametrar i "Naza assistant" programmet.


Naza är mindre än jag trott, speciellt eftersom allt ryms i bara en enhet tillskillnad mot Wookong systemet som är uppdelad i två delar (plus GPS).


V-sen kopplas in i "Led" kontakten på Naza, och sen löds den fast på powerdistrubution för att få ström.
När jag kopplat in allt så laddade jag ner " Naza assisten" och Driver programmet för att få programmet att fungera på datorn. jag ställde in rätt flightmode "X quad" och kollade att alla kanaler gick åt rätt håll, men så mycket mer än så behövde jag inte göra.

Monterad på Ramen och inkopplad till RC mottagaren, klar för provflygning!


Inför premiären skaffade jag även 14"x4.5" Kolfiber propellrar ifrån RCtimer, här ser man den med en 12" propeller som jämförelse.


Propellrarna är enorma! 


Provflygningen var helt odramatisk och den flyger väldigt likt sin storebror med Wookong.
Utan att ändra några inställningar alls flög den väldigt stabilt och fint!
Så här långt har alla flygningar skett i stark byig vind och då har den flugit bättre med 12" propellrarna eftersom 14" propellrarna är större vindfång så blir den mer påverkad, men annars ganska liten skillnad.
Tanken är att den ska kunna lyfta lite mer och få längre flygtid med 14" propellrarna även om jag tillsvidare har gett upp några rekord flygtider.

När det blir bättre väder ska jag testa uthålligheten på den med lite mer batterier ombord!

Sammanfattningsvis kan man säga att Naza flyger löjligt bra och är lätt att komma igång med.
Jämfört med tex Multiwii som kan flyga lika bra men som kräver mycket mer frustrerande intrimning av PID parametrar för att nå dit.

När jag har råd ska jag skaffa GPS enheten till Naza också men just nu måste jag få ihop pengar till ett FPV kit till quaden och lite andra saker som jag tänkt testa.

9 kommentarer:

  1. Vad är det för ram du har till denna?

    SvaraRadera
  2. Det är en Flyduino cheese plate, med 34cm kolfiber armar.
    http://flyduino.net/

    Landstället är lite av en egen konstruktion men enkelt att göra själv med delar ifrån Flyduino:
    http://flyduino.net/Landing-gear-made-by-FCP-shells

    Mvh
    Björn

    SvaraRadera
  3. Vad har du för erfarenhet från motorerna från rc-timer du använder?

    Hans K

    SvaraRadera
  4. Jag har inte hunnit testa dom så genomgående än och jag körde inga effekt tester på dom innan jag monterade dom, men så här långt tycker jag att dom fungerar bra. RC timer motorerna har vanligtvis inte dom bästa kullagerna men det är inget jag märkt av på dom här motorerna så här långt.
    med tanke på priset så tycker jag dom är prisvärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har 4 st i min qvad, två gånger vid hovring på lite höjd, har motorerna tappat kraft? med mark känning som föld, detta problem har jag bara haft med dessa motorer? tror du dom kan bli svagare av lite värme? 3s 4500 mah, 12*3,8 prop.

      MVH Hans K

      Radera
  5. Motorerna blir svagare av värme men det brukar inte ske så snabbt om lagerna inte nyper men det borde du höra. Känn på motorerna när du landat om dom känns varma.

    Jag har gjort några flygningar där quaden plötsligt har tappat i höjd snabbt, men det tror jag beror på att jag höjde inställningarna förhögt i Naza för att få den så stabil som möjligt och det gillade den inte när det blev mer vind. en annan quad jag byggde med naza och RC tiger motorer gjorde likadant.

    Om du inte lastat för tungt så är 3s 4500mAh några problem, jag har provat 12x3.8 med 5000mAh-10.000mAh och 14x4.5 med 20.000mAh utan att motorerna känns överdrivet varma (dock utan övrig last).
    jag tror även 4s ska gå bra men det har jag inte provat än.

    Mvh
    Björn

    SvaraRadera
  6. Jag har bytt motorerna till hk D4023-850kv, nu finns inte någon tendens att den blir svagare effter en liten stund?

    MVH Hans K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Intressant för är på gång o bygga en Flyduino quad.. men motorn D4023-850kv står inte under rubriken multikopter. Men spelar det någon roll? Flera har skrivit kommentarer på Hobbyking men alla kopplade till flygplan.
      Per

      Radera
  7. Hej,
    Det är väldigt få motorer som är byggda speciellt för multicoptrar, så det är inga problem med att använda D4023-850kv. Man väljer motorer med låg kv för stora propellrar tex 10-12" och högre kv vanligtvis upp till 1200kv med mindre propellrar omkring 8-9" (beroende på motorstorlek).

    Mindre propellrar är mindre känsliga för vind och större ger lite längre flygtid och lite långsammare flygning.

    SvaraRadera