torsdag 17 december 2015

Retropie projektor kub Del:1

Medans jag väntar på delar så att jag kan fortsätta med FPV Porschen så gör jag ett nytt litet mellan projekt. Jag fick lite mersmak på retro TV-spel när jag gjorde mitt Pong spel och dessutom har jag länge tänkt att jag borde göra något med min gamla Raspberry Pi. Jag har sett massor av trevliga projekt med Raspberry Pi med Retropie spel emulatorn och jag har också velat testa en sån där superbillig Led projektor ifrån Kina, så varför inte göra ett projekt av det?

Jag tänkte att det kunde vara kul med en portabelt TV-spel med inbyggd projektor!


Jag köpte en 370 kronors projektor på E-bay. Självklart stod det att det är HD kvalitet men i själva verket så kan man ha HD kvalitet på filen som spelas upp men bilden är bara 320x180, nu i efterhand ångrar jag att jag inte lade 200kr till och skaffade en 640x480 projektor istället.
Jag har mest tänkt spela Atari 2600 spel och möjligen lite Nintendo 8bit så jag oroade mig inte så mycket för pixlarna. Dessutom ser jag detta mest som ett "prof of concept" som helst inte ska anstränga min budget allt för mycket.

Självklart kunde jag ha nöjt mig med att bara bygga en låda och bara slänga in projektor och Raspberry, men varför inte krångla till det lite när man har chansen? Jag tänkte att det vore roligare om den har ben som fälls ut så att kuben hamnar i rätt vinkel mot väggen. Jag tänker använda mig av ett RC servo för att kontrollera benens rörelser och för att styra servot använder jag en Pic axe. Med en knapptryckning rör sig servoarmen 180grader och stannar där tills dess att knappen trycks igen och servot går tillbaka till ursprungs position.

Pic Axe program:

symbol btnWrk = b1
symbol Btn = 3

b0 = 225
low 4
main:

pulsout 4,b0
pause 19

button Btn, 0, 255, 20, btnWrk, 0, main      

if b0 = 225 then
b0 = 75
else
b0 = 225
end if
goto main

Servo signal sladd kopplad till pin 4 och knapp till pin 3 och 5V pin på Picaxe 08M2.
Vill man att servot ska röra sig mindre så kan man ändra "225" värdena eller "75" värdet som är servots end lägen (mitten är ca 150).

För att kontrollera projektor kuben så använder jag två knappar, en "Latching switch" för huvudström on/off och en "Momentary switch" att fälla ut eller in benen. Skillnaden mellan dom två knapp typerna är att Latching switch fastnar inne när man tryckt in den och det gör inte den andra.


Första testet av Projektorn med Retropie och Space invaders. Det kändes viktigt att Space invaders var det första spelet jag testade eftersom jag har ett starkt barndoms minne ifrån en storhandling på B&W i Kungsängen när dom körde en Atari 2600 demo med Space invaders på en stor projektorduk. Bilden med denna lilla projektor blir inte så imponerande med sina ca 50" som störst, men ändå helt okej för detta projekt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar