söndag 19 juli 2015

250 FPV Race V2 "400mW 5.8Ghz FPV och tokstrul"

Jag har varit på semester och det har därför varit lite klent med uppdateringar på sistone...

I samband med att min 4s 250 FPV Racer började bli klar så dök min Boscam FT953 400mW 5.8Ghz mini videosändare upp. Självklart ville jag även använda den, så jag gjorde en ny FPV sladd eftersom kontakten inte var samma som på min 200mW videosändare. Den hade även en annan antennkontakt, vanligtvis brukar det vara RP-SMA på "Kina" märken och SMA på Fatshark/Immersion RC.
Men denna har SMA antennkontakt vilket i mitt fall var tur eftersom jag även gjorde en ny antenn upptäckt. Jag har använt två olika typer av Kina clowerleaf antenner eftersom jag hade RP-SMA på videosändaren och SMA på Fatshark FPV videomottagaren. Tänkte alla Kina antenner var lika inuti men med olika plastskydd. Av en slump öppnade jag antennerna och såg att dom var helt olika både i form och i vilken polarisering dom hade (höger och vänster). Det förklarar varför jag tyckte att jag hade lite mer störningar i bilden än vad jag borde ha. Jag tänkte bara att det var kass kvalitet på antennerna. Anledningen till varför jag ville testa 400mW är att jag flyger mer i skogen numera och med lite högre effekt så får man bättre penetrationsförmåga vid såna förhållanden. Givetvis blir även räckvidden lite bättre, men det är inget jag kommer utforska. Vill man öka räckvidden så är det bättre att välja en annan typ av antenner än att öka effekten på videosändaren.

Men åter till installationen av videosändaren, jag hade inga tankar på att det skulle bli några problem att byta videosändare och det var givetvis ett misstag. Det var inga fel på videosändaren men det visade sig att min 12v voltregulatorn inte orkade driva den nya kraftfullare videosändaren. Jag hade tre alternativ, beställa en ny kraftfullare voltregulator och vänta. Mata videosändaren med 4s som den enligt specifikation ska klara eller svälja stoltheten och köra 3s och inte använda 12v regulatorn. Jag var otålig och ville flyga så jag valde det sista... Jag fortsatte att använde 5v voltregulatorn till att driva Naza32, Micro MinimOSD och RC mottagaren men använde bara resten som en powerdistribution board. Anledningen till att jag inte ville köra videosändaren på 4s är att mini versionen har ganska minimalt med kylning och blir ganska varm som det är, jag tänker att den blir ännu varmare om den måste ta hand om extravolt.




 Som man kan se så är öglorna vinklade åt olika håll och har olika mycket vinkel på öglorna.



Återkommer med flygrapport inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar