fredag 10 juli 2015

250 FPV Race V2 "Slutmontering och Cleanflight" del:2

Kolfiber leder ström! lätt att glömma men nu lär jag inte glömma det på ett tag...
Jag monterade power distribution board mot kolfiber plattan med distanser med metall, det var en dum ide på flera plan! När jag kopplade in batteriet första gången så kom det obehaglig rök och paniken och obehaget infann sig snabbt. Jag insåg snabbt att det berodde på att distansen och kolfibret orsakade en kortslutning. lösningen var att lägga dubbelhäftande tejp under power distribution board som isolation och att använda plastdistanser.

På bilden ovan syns fel distanser

 Jag gjorde en kolfiber platta att montera Naze32 styrkortet ovanpå powerdistribution. Framtill syns även LC filtret som jag har kopplat till 12V och som ska användas till FPV utrustningen.


 LC filter ifrån ReadyToFlyQuads.com för att ta bort störningar i bilden som kan uppkomma när man använder samma strömkälla till motorer och FPV. 


 Allt fick plats men det var trångt! Jag har FPV vidosändaren tillfälligt under Mobius kameran eftersom jag inte orkade göra en ny sladd till videosändaren. Jag ska snart testa en ny videosändare och gör en ny sladd då så att jag kan flytta videosändaren längstbak. Ska även skaffa nya leds men tänker nog kanske skaffa NeoPixel leds som är lite mer interaktiva.



Första provflygningen skedde bara på tomten för att se om den i huvudtaget flög, det gjorde den men inte särskilt bra. Satte igång med PID trimning men fick den inte att flyga som jag tycker att den borde flyga. Jag hittade väldigt lite information om andra som använt Oneshot i Baseflight. Dom flesta använder Cleanfligt som är en annan gren av Multiwii/Baseflight koden.
Jag valde tillsist att testa byta till Cleanflight. Det var helt odramatiskt och enkelt att byta. Jag laddade ner appen i Chromestore och sen var bara att välja Firmware och klicka "ladda upp". Cleanflight appen påminner mycket om Basefligth appen så det var lätt att komma igång. Jag började med att provflyga med standard PID inställningen och den flög redan nu mycket bättre än vad jag fått till med baseflight (med Oneshot).
Nu ska jag bara göra FPV premiären också för att se hur den verkligen flyger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar