onsdag 28 mars 2012

H.quadrocopter 2.0 + kamera tilt

Det har varit lite tyst om min H-quadrocopter här på bloggen, så jag tänkte att en liten uppdatering kunde vara på sin plats!

H-quaden har haft RCtimer motorer som har krånglat och medföljande propadapter har skapat obalans och vibrationer och därmed jello i gopro bilden..
Dessutom är RCtimer motorerna av låg KV och är perfekta om man vill ha en stabil platform med lång flygtid. Men när jag flyger FPV så blir jag rastlös om det inte händer något så då passar det inte att ha något trögt att flyga omkring med, jag vill ju ha något vilt som jag kan kasta runt och busflyga med. Då passar en motor med högre KV och mindre propellrar bättre, så jag valde att använda samma motorer som jag haft på min Flyduino Spider Hexa tidigare.
En annan sak som har stört mig är att när man flyger fortframåt så tittar kameran ner i marken, och det blir speciellt störande när man flyger med Gopro i widescreen format eftersom man då ser ännu mindre var man är påväg!

Min lösning blir är att skaffa ett Tilt fäste till Gopro kameran.
För att göra saker enkelt för mig så använder jag Quadframe Gopro Gimbal (V1) som jag har sen tidigare, den har dock "roll" rörelse också men det har jag ingen användning av så den delen tog jag bort. V1 modellen är inte så genomtänkt och tilt funktionen kan röra sig extrem lite åt ena hållet, så jag fick fila lite och flytta fästet till länkarmen lite för att få bättre funktion så att den kan röra sig ungefär lika mycket åt båda hållen, för mig är det dock viktigast att kunna titta uppåt.

För att kontrollera Tilt funktionen ska jag använda Flytron DT3-K headtracker, och eftersom jag vill kunna använda kanal6 att justera vinkeln på kameran med (när jag inte använder headtrack), så jag programmerade headtrackern att den ska använda kanal 5-6 på radion eftersom det alltid är den andra kanalen som är Tilt kanalen.
Om det fungerar bra så ska jag skaffa headtrack modulen till mina Fatshark Dominator.

Jag hade tänkt mig en något mer smidig utformning av framförallt servo fästet, men det får bli en senare fråga om det fungerar bra.


E-max GT2210 med 8" Gemfan propeller.

Eftersom jag nu har mindre propellrar som inte kommer synas i bild lika lätt så passade jag på att korta ner armarna till en mer symmetrisk form, den är dock lite längre på längden än på bredden just nu.

En annan nyhet är att jag monterade 5.8Ghz klöver antennen i en pingisboll för lite extra skydd.

Några korta visuella provflygningar är genomförda men så snart som möjligt hoppas jag få göra FPV premiären!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar