tisdag 20 mars 2012

Markstationen blir mindre.

Jag brukar göra om min FPV markstation ungefär en gång om året, och varje gång har jag som mål att få allt så smidigt och enkelt som möjligt.

Senste gången var i Juni förra året och då såg det ut så här:
http://aeronautikhobby.blogspot.se/2011/06/ny-markstation.html

Nu tänkte jag att det var dags att ta det ett steg till!
Hjärtat i min markstation har hela tiden varit min Oracle Diversity som väljer den bästa videosignalen av dom två videomottagarna och som även gör att jag kan ha två olika antenner med olika karaktär. Målet med min nya ombyggnad är att slippa alla sladdar och glapp risker som kontakter orsaker speciellt dom som är till RC305 mottagarna som inte håller högsta kvalitet, så denna gång bygger jag in videomottagarna i Diversity lådan.


Så här ser den ut original.

Jag gjorde en ny träfront i plywood i samma mått som original fronten och på den monterade dom två RC305 5.8Ghz mottagarna. Jag gjorde hål för befintliga lysdioder och knapp och sen även för antenner och kanal väljaren på videomottagarna.


Nästa steg blev att koppla in allt till videomottagarna, svart och röd sladd går till video, dom två andra lödkontakterna är ljud kanaler, men det använder jag inte så jag lät dom vara.
Gul och svart går till strömkontakten, funderar på att lägga till något som tar ner strömmen till 7.2v till videomottagarna eftersom dom går lite varmt på 12v (även om dom är gjorda för att klara 12v). Jag gjorde även några trävinklar som stöd under videomottagarna för att minska belastningen på antenn kontakten( isolerade den med svart eltejp för säkerhets skull).

Allt ihop plockat och klart!
Nästa steg blir att göra en ny front i kolfiber eller något annat lite sexigare.


På baksidan syns att jag även bytte till en sladd med Deans T kontakt istället för att använda DC plugg kontakten som sitter original (en kontakt mindre som kan glappa).
Jag tog även bort A/V "in" kontakterna på baksidan för att minska risken för fel kopplingar och för att dom ändå inte behövs längre.

I botten skruvade jag fast mitt stativ fäste så att den lätt kan moteras på stativet.


2 kommentarer:

  1. Ser ju riktigt snyggt ut. Raka motsatsen mot min med tracker, geekbox och MC-batteri. :-D Men jag funderar på att göra en till som är lite enklare å ha när man vill ut lite snabbt.

    SvaraRadera
  2. Tackar!
    Tracker och liknande har sin charm, men jag har gått mer åt enkelheten på sistone.
    Jag försöker ha så lite som möjligt som kan strula, vet inte hur många gånger jag varit tvungen att vända på fältet eftersom något inte fungerar som det ska.

    SvaraRadera