måndag 11 maj 2015

Baja FPV Buggy del:1

Jag fick första leveransen till vad som ska bli mitt nästa FPV projekt! Det är en nyutgåva av Tamiya Fast Attack Buggy ifrån 1983. Jag ska dock bygga min mer 60/70-tals Baja buggy inspirerad. Anledningen till att jag valde just denna modell är för att den är mest lik den förebild jag tänkt använda och dessutom tror jag den har rätt förutsättningar för att bli en lyckad FPV buggy på det sätt jag har föreställt mig.


Varför en Baja buggy kan man undra? För mig började min buggy fixering i tredje klass, två av mina klasskompisar hade en varsin Kyosho Scorpion och jag var helt såld! Jag studerade Hobbex katalogen och sparade alla gamla bilder på "riktiga" RC bilar ifrån gamla Hobbex kataloger. Jag sparade alla mina veckopengar i två år för att ha råd med en RC buggy. När jag tillsist hade råd åkte jag med Pappa till Kungshobby och köpte en Tamiya "the Fox". Minns att vi satt tillsammans och byggde ett antal kvällar för att få ihop bilen. Det var lite lockande att köpa nyutgåvan av the Fox som dom kallar Novo Fox, men samtidigt vill jag ju få chansen att bygga något nytt och jag tror FPV upplevelsen kommer bli bättre med en lite större förarhytt. 


När jag öppnade lådan mindes jag plötsligt alla dofter ifrån när jag var liten!
Jag gillar verkligen att det är en riktig byggsats och inte något färdigbyggt som man måste riva isär för att modda.. Jag kommer nog börja med bygget ganska snart, men jag har tänkt att göra ganska svårt för mig så bygget kommer ta en del tid innan det är klart. När nästa lön kommer ska FPV utrustning och lite annat nödvändigt beställas.

Fortsättning följer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar