onsdag 6 maj 2015

VR

FPV och VR är lite samma sak fast ändå väldigt olika. FPV gör det möjligt att uppleva saker som annars vore omöjliga. Det gör VR på sitt sätt också men inte i verkligheten. Jag har sett att det har börjat dyka upp en massa Google carboard i plast på bland annat Ebay. Google cardboard är en budget variant på Oculus rift och liknande VR headsets. Tanken är att man använder sin smartphone till skärm och headtracking, och lägger den i ett headset med ett par linser som gör att man kan fokusera blicken på skärmen och även delar bilden i två. Jag var lite skeptisk men för ca 100kr så tyckte jag inte att chansningen kändes så farlig. Första intrycket var lite sisådär eftersom linserna låg löst i och jag fattade inte först hur man klickade fast dom. även låsningen på luckan där man monterade telefon i var lite dålig och passformen mot ansiktet var inte helt optimal.

Jag laddade hem en animerad bergochdalbana-simulator gratis ifrån Appstore  (Iphone men finns även till Android) och jäklar vad förvånad jag blev! fungerade mycket bättre än vad jag någonsin förväntat mig! Headtrackingen fungerade mycket bättre än vad jag någonsin trott och bilden känns skarp och bra. Det finns även en videospelare att ladda ner och en del filmer att titta på då dom har filmat med 360 hero rigg. Jag tror det kan bli en fantastisk spel upplevelse om man kan ha en handkontroll till, men jag tycker även att 3dVR video har massor av potential.


Billigt headset

Google Cardboard

360 heros

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar