tisdag 9 juni 2015

Flygförbud över Stockholm på lördag



Såg Just i DN att det är flygförbud för "flygplan och helikoptrar även så kallade drönare och modellflyg", från klockan 12 till klockan 20 (Då Prinsen gifter sig med Sofia).

Inga konstigheter egentligen, men tyckte att det var intressant att dom även lade till modellflyg och inte bara drönare som brukar vara brukligt i media. Mycket av det som klassificeras som drönare i media är ju egentligen bara vanligt modellflyg. Om jag inte missförstått så kallar dom ju till och med barns herrelösa heliumballonger för drönare när dom hamnar i olämpligt luftrum...

Drönare/Modellflyg är vad jag förstår alltid förbjudna att flyga över Stockholm under den tid då flygtrafiktjänsten är öppen (om man inte söker speciellt tillstånd). Man  kan kolla på LFVs Drönarkarta om man vill veta mer exakt var flygplatsernas kontrollerade luftrum är. Personligen tycker jag det är lite förvirrande med alla olika benämningar, men det mesta hamnar under "Obemannade luftfartyg" som enligt LFVs hemsida innefattar: UAV, UAS, drönare/drones, RPAS, modellflyg, radiostyrt flyg. Men att likställa allt modellflyg kan jag tycka är lite orättvist, och dessutom finns det väl ett antal modellflygklubbar som flyger inom den förbjudna zonerna på Drönarkartan?  

Jag tycker det är viktigt att följa regler och lagar, men just nu känns det som att lagstiftningen är lite väl fyrkantig och hänger inte riktigt med i samtiden. Många experter förutspår att drönarindustrin är det nya svarta, så om Sverige ska kunna hänga med i utvecklingen så är det nog lämpligt att man ser över lagstiftningen snarast om det ska vara möjligt att utveckla och använda produkterna i Sverige.


Generella regler för Obemannade Luftfartyg

Oavsett vad syftet med flygningen av det obemannade luftfartyget är så gäller följande övergripande generella regler.
Luftfartyget får inte manövreras på ett så vårdslöst eller hänsynslöst sätt att andras liv eller egendom utsätts för fara. Att till exempel flyga över folksamlingar kan vara att utsätta andras liv eller egendom för fara och ska därför undvikas.
Luftfartyget måste alltid vara väl inom synhåll för föraren. Detta innebär att luftfartyget inte får vara längre bort eller högre upp än att dess position och färdriktning tydligt kan observeras av föraren själv, utan hjälp av kamera, kikare eller andra hjälpmedel. Den maximala avstånd rekommenderas inte överstiga 500 meter i sidled och är begränsad till 120 meter i höjdled om man inte har tillstånd från Transportstyrelsen. Det omgivande luftrummet ska övervakas visuellt för att föraren ska kunna avbryta en flygning i god tid om något annat luftfartyg närmar sig området.
Flygning utom synhåll får tillsvidare endast ske efter tillstånd från Transportstyrelsen och inom avgränsat luftrum (restriktionsområde), som säkerställer separation till annan trafik. Detta gäller både i kontrollerat luftrum (kontrollzoner och terminalområden, samt luftrum över 2900 m) och i okontrollerat luftrum.
Så kallad FPV-flygning, eller annan flygning där föraren endast ser det som filmas från luffartyget, är endast tillåten under förutsättning att flygning sker med dubbelkommando och att luftfartyget hålls inom synhåll med blotta ögat för föraren.
Flygning inom synhåll i kontrollerat luftrum (exempelvis en kontrollzon vid en flygplats, när trafikledningen är öppen) kräver tillstånd från flygrafikledningen.

Tillstånd

Tillstånd från Transportstyrelsen krävs för obemannade luftfartyg som används eller är konstruerade för:
utprovning eller forskning
kommersiella ändamål, alltså all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
uppdragsflygning och liknande, som inte är att betrakta som nöje eller rekreation
att flygas utom synhåll för piloten.

Obemannade luftfartyg som faller inom ovanstående punkter benämns av Transportstyrelsen som UAS och får en särskild registreringsbeteckning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar