måndag 1 juni 2015

Micro Minimosd del:1

Jag började testa Micro MinimOSD i helgen.
Jag trodde det skulle vara en enkel operation, några sladdar som behöver lödas och sedan klart!
Som alltid när man tror att något ska gå lätt så tar det hela dagen...

I grundutförande som den levereras så är den konfigurerad för att kopplas ihop med styrkortet (Naze32 i mitt fall) och genom den få information om flygläge, GPS osv.. Jag vill dock bara ha batteri volt och tid och därför trodde jag det skulle vara enklare om den skulle vara egen enhet "stand alone". Med den version av programvaran som den levereras med så var det inte så enkelt eftersom när batteriet kopplas på så kommer en text som säger att den väntar på att styrkortet ska svara, den texten försvinner aldrig eftersom det inte finns något styrkort som kan svara. Svaret på det blev att ersätta programvaran med MWOSD 1.3.  Nu ersattes texten som stod där först med en text som säger att styrkortet inte är "armerat", mer eller mindre samma problem igen med andra ord. Tillsist hittade jag en rad under Config fliken i Arduino koden där jag kunde få bort armerings meddelandet. Nu insåg jag att batteriet visade noll... försökte på alla möjliga sett felsöka vad som kunde vara fel.  Efter några timmar insåg jag tillsist att informationslappen som följde med var fel! Batteri 2 är egentligen batteri 1.  Nu när allt tillsist fungerar så är lyckan givetvis total!



Nu i efterhand funderar jag på om jag inte borde ha kopplat in den till styrkortet istället, men jag fick lite tunnelseende mitt i allt och ville att det skulle fungera som jag ville!
På bilden är allt inkopplat: Video in och video ut (gulasladdar och ljusbrunasladdar är tillhörande jord).  5v för att driva OSDn och 12v ifrån drivbatteri för att kunna läsa av volt. pinnarna på högersida är FTDI kontakten som behövs när man ska ladda den med ny kod eller koppla upp den till Gui för att göra inställningar. Gui programmet måste vara samma som den program version man använder (MW 1.3 i mitt fall).


FTDI inkopplad innan jag började löda dit sladdarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar