onsdag 30 november 2011

Heavy Lift Hexacopter "DJI wookong" provflygning!

Det blåste lite mer än önskat idag, och lagom till provflygnings dags så var det omkring 7ms enligt Smhi, men är man peppad så går det inte att vika ner sig!
Jag är inte klar med installationen av all FPV utrustning så idag blev det bara ett första flygtest för att se om den flyger!

Innan flygningen kopplade jag in USB sladden och laddade upp den senaste programvaran och ställde in några enkla parametrar. Skönt att slippa ändra i kod och liknande som man har blivit van vid när det kommer till multicoptrar, bara klicka i vilka kanaler som skulle reverseras osv..
Det som tog längst tid var innan jag fattade att jag var tvungen att minska utslagen på kanal5 som växlar mellan manuellt läge, Atti läge (hjälp att hålla höjden) och GPS läge.
Även gimbal funktionen var väldigt enkel att ställa in och justera så att den kompenserade lagom mycket.

Själva provflygningen var extremt odramatisk, trotts byig vind och bitvis ganska hård vind så stod den helt still, och det var inte ens med GPS funktionen inkopplad, jag gjorde hela flygningen i "Atti mode", och det var lite ovant att inte behöva justera gaspådraget helatiden för att hålla höjden som man är tvungen på en vanlig multicopter, här håller DJI höjden och ändrar gaspådrag om det behövs och gasspaken fungerar mer som en spak man bestämmer höjden med, första intrycket var att gasen kändes trög men det berodde nog på att man inte har direkt kontroll på gasen som man annars är van vid.
Jag ville utmana ödet i blåsten och flög därför inte så länge utan nöjde mig att konstaterade att den verkar flyga väldigt stabilt med grund inställningarna och ska fortsätta provflygningarna en annan dag.

Tyvärr har jag inga bilder ifrån provflygningen men min nuvarande setup är:

Styrkort: DJI Wookong-M
Ram: Mikrocopter Combi Baseplate, egen kapade 10x10 aluminium armar
Motor: RC Tiger, MT2814 770KV
Fartreglage: Turnigy Plush 30A
Propellrar: 12"x4.5 kolfiber förstärkta
Landställ/kamera Gimbal: Photoshipone mkTR Pro
FRsky 2.4Ghz RC


Planerad utrustning:

FPV kamera+ 5.8Ghz Videosändare
Systemkamera+5.8Ghz Videosändare
Blipswitch+spektrum RC radio för foto och kamera kontroll


söndag 27 november 2011

Nya produkter till mörker testerna.

Jag har fått hem några produkter att testa för mörker flyget!

Jag var väldigt nyfiken på den här Laser IR strålkastaren, men första testerna verkar inte jätte lovande, men fler tester ska utföras innan den kan uteslutas.
den har ju ett tilltalande yttre iallafall..


Jag testar även en så kallad Starlight Sony CCD med 600TVL 0.001Lux 3D-DNR WDR OSD kamera. Många bokstavs kombinationer, men kort sagt kan man säga att den har OSD menu med många inställnings möjligheter. Linsen som är på är en 2.1mm F2 vidvinkel lins.


tisdag 22 november 2011

FPV Mörkerflyg del4 "CMOS VS. CCD"

Jag har gjort fler natt tester i ljuset av strålkastarljuset på fotbollsplanen med olika kameror, en CCD kamera med 0.5LUX och en liten Cmos kamera med 0.008LUX (Gopro har 1.4LUX). Inte helt oväntat så var Cmos kameran överlägsen, men inte så mycket på grund av att den hanterade mörkret bättre men den hanterade strålkastarna på ett mycket bättre sätt.


1grams Cmos kameran med 110graders vidvinkel lins ifrån FPVhobby.com.
Kameran är inte jättebra i dagsljus, speciellt inte vid låg sol och motljus, men som nattkamera är den mycket bättre.


CCD kameran i testet är en DST 600B ifrån RCflight, och är en utmärkt kamera i dagsljus och används här med en 2.1mm vidvinkel lins


CCD kameran överexponerade när man kom i samma höjd som strålkastarna och växlade till svartvitt när man kom ovanför, men när man var i optimalt läge så var bilden och färgåtergivningen bättre än med Cmos kamerorna.


CCD kameran i sina bästa stunder


Cmos kameran var jämnare i sin bild återgivning, ingen extrem överexponering men färgåtergivningen blir lite grönare än med CCD.


Tackvare att Cmos kameran har lägre LUX så hanterar den givetvis även mörket bättre. Här har jag flugit ur lampornas sken och in ett väldigt mörkt område och Cmos kameran presterar bra ändå.

Anledningen till att jag visar bilder istället för filmer är att min dator har gått in i en svacka och orkar förtillfället inte av videoredigerings program..


Nästa steg i mina Natt tester är en CCD kamera med 0.001LUX och en IR Lampa, mer info kommer snart!


torsdag 17 november 2011

FPV mörkerflyg del 3 "belysnings hjälp"

Jag har gjort några natt flygningar med Flyduspidern!
Gopro är en hopplöst dålig natt kamera, men med lite belysnings hjälp går det helt okej. Jag har tagit reda på vilka tider lamporna är tända på min lokala fotbollsplan och faktum är att Gopro funkar bättre än min CCD kamera i dom förhållandena, CCD kameran blir förvirrad av dom starka lamporna och mörkret och växlar mellan överexponerad bild till svartvitt,
Gopro ger en jämnare bild men allt utanför lamporna är totalt bläcksvart.

tisdag 15 november 2011

Gaui 550X Quadrocopter ram

Jag bygger en quadrocopter åt en vän och ramen som ska användas är en Gaui 550X.
nedan syns det som var med i paketet.


Som extra tillval fanns ett par armar i genomskinligplast som har leds inbyggda, det medföljer sladdar för att kunna koppla in sig på ett 3s balans laddkontakt.
(Koppla inte in batteriet direkt i röda JST kontakten eftersom polerna är vända).


Det är två 1mm glasfiber plattor och en liten som är tänkt att man ska fästa styrkortet på om man använder Gaui GU-344 styrkort eller någon av Fyetech FY90 eller Fy91.
Vill man använda ett styrkort som man skruvar fast som Mikrokopter, Quadrino eller KK så får man borra egna hål.


Motor fästerna är gjorda av plast och ger ett väldigt gediget intryck med perfekt passform, och dessutom passar Roxxy 2827-35 motorn perfekt!





När jag monterade motorerna och armarna i ramen så insåg jag att motorerna inte satt helt horisontellt, hade jag läst manualen hade jag sett att det var helt rätt att motorerna ska luta med 6grader, men jag skruvade isär allt och undrade vad som gick fel..
Jag har förstått nu att Gaui har lutat motorerna för att få en naturligare hovring där lutningen på motorerna kompenserar bort snurr effekten, inte för att jag någonsin upplevt att det skulle finnas någon sådan på quads men dom har säkert tänkt till.


Eftersom jag tänker använda ett Mikrokopter styrkort till den här ramen så valde jag att ha botten plattan överst eftersom jag behövde borra fästhål för styrkortet, och på (den riktiga ) topp-plattan är det lätthål som sitter där jag ville borra hålen.
som synes på bilden så används dom svarta aluminium armarna istället för genomskinligaplast armar.


Jag tycker huven liknar en vikingahjälm men dom två uttagen för armarna, jag har sett bilder där man monterat en FPV kamera i ett av uttagen och det ser ganska smidigt ut, men då kan man inte fälla ihop ramen och det är ju lite trist.


Jag tycker ramen är riktigt snygg, och dessutom fungera fällmekanismen riktigt bra och glappfritt, och nu ska jag bara försöka få plats med all elektronik!
Gaui har speciella anpassade fartreglage med rundade kanter som ska ligga inuti armarna, men det har inte Mikrokopter så det blir lite mer utmaning med detta bygge!



Fortsättning följer!

söndag 13 november 2011

Heavy Lift Hexa del6 "DJI Wookong"

Hexan börjar se ganska mäktig ut nu!
Det mesta är klart nu och provflygning börjar närma sig.


Efter att jag programmerat alla fartreglage och ställt ändlägena på alla så klippte jag bort den röda sladden ifrån alla reglage eftersom dom inte behövs med DJI.


Här är anledningen till att dom röda sladdarna inte behövs på fartreglagen.
Batteriet kopplas till PMU och sen ger den ström till DJI och RC mottagare, Jag klippte bort den gula kontakten som syns i bild och lödde sladdarna direkt till power distrubution.


Här är allt sett framifrån, ganska många sladdar vid det här laget..


Sett bakifrån och där syns den vita GPS och kompass antennen.


Här syns förutom RC Tiger motorn även Led lampan som hör till DJI systemet.
Det ska berätta status på GPS signalen och lite annat.

torsdag 10 november 2011

DJI Naza

DJI har en ny Multicopter produkt på väg som verkar vara en lite enklare version som ska rikta in sig på sportflyg och enklare fotoflyg, denna har alla sensorer inbyggt och saknar GPS men resten verkar lite mer oklart! Ryktet säger att priset ska hamna på 220dollar.