tisdag 15 november 2011

Gaui 550X Quadrocopter ram

Jag bygger en quadrocopter åt en vän och ramen som ska användas är en Gaui 550X.
nedan syns det som var med i paketet.


Som extra tillval fanns ett par armar i genomskinligplast som har leds inbyggda, det medföljer sladdar för att kunna koppla in sig på ett 3s balans laddkontakt.
(Koppla inte in batteriet direkt i röda JST kontakten eftersom polerna är vända).


Det är två 1mm glasfiber plattor och en liten som är tänkt att man ska fästa styrkortet på om man använder Gaui GU-344 styrkort eller någon av Fyetech FY90 eller Fy91.
Vill man använda ett styrkort som man skruvar fast som Mikrokopter, Quadrino eller KK så får man borra egna hål.


Motor fästerna är gjorda av plast och ger ett väldigt gediget intryck med perfekt passform, och dessutom passar Roxxy 2827-35 motorn perfekt!





När jag monterade motorerna och armarna i ramen så insåg jag att motorerna inte satt helt horisontellt, hade jag läst manualen hade jag sett att det var helt rätt att motorerna ska luta med 6grader, men jag skruvade isär allt och undrade vad som gick fel..
Jag har förstått nu att Gaui har lutat motorerna för att få en naturligare hovring där lutningen på motorerna kompenserar bort snurr effekten, inte för att jag någonsin upplevt att det skulle finnas någon sådan på quads men dom har säkert tänkt till.


Eftersom jag tänker använda ett Mikrokopter styrkort till den här ramen så valde jag att ha botten plattan överst eftersom jag behövde borra fästhål för styrkortet, och på (den riktiga ) topp-plattan är det lätthål som sitter där jag ville borra hålen.
som synes på bilden så används dom svarta aluminium armarna istället för genomskinligaplast armar.


Jag tycker huven liknar en vikingahjälm men dom två uttagen för armarna, jag har sett bilder där man monterat en FPV kamera i ett av uttagen och det ser ganska smidigt ut, men då kan man inte fälla ihop ramen och det är ju lite trist.


Jag tycker ramen är riktigt snygg, och dessutom fungera fällmekanismen riktigt bra och glappfritt, och nu ska jag bara försöka få plats med all elektronik!
Gaui har speciella anpassade fartreglage med rundade kanter som ska ligga inuti armarna, men det har inte Mikrokopter så det blir lite mer utmaning med detta bygge!



Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar