onsdag 30 november 2011

Heavy Lift Hexacopter "DJI wookong" provflygning!

Det blåste lite mer än önskat idag, och lagom till provflygnings dags så var det omkring 7ms enligt Smhi, men är man peppad så går det inte att vika ner sig!
Jag är inte klar med installationen av all FPV utrustning så idag blev det bara ett första flygtest för att se om den flyger!

Innan flygningen kopplade jag in USB sladden och laddade upp den senaste programvaran och ställde in några enkla parametrar. Skönt att slippa ändra i kod och liknande som man har blivit van vid när det kommer till multicoptrar, bara klicka i vilka kanaler som skulle reverseras osv..
Det som tog längst tid var innan jag fattade att jag var tvungen att minska utslagen på kanal5 som växlar mellan manuellt läge, Atti läge (hjälp att hålla höjden) och GPS läge.
Även gimbal funktionen var väldigt enkel att ställa in och justera så att den kompenserade lagom mycket.

Själva provflygningen var extremt odramatisk, trotts byig vind och bitvis ganska hård vind så stod den helt still, och det var inte ens med GPS funktionen inkopplad, jag gjorde hela flygningen i "Atti mode", och det var lite ovant att inte behöva justera gaspådraget helatiden för att hålla höjden som man är tvungen på en vanlig multicopter, här håller DJI höjden och ändrar gaspådrag om det behövs och gasspaken fungerar mer som en spak man bestämmer höjden med, första intrycket var att gasen kändes trög men det berodde nog på att man inte har direkt kontroll på gasen som man annars är van vid.
Jag ville utmana ödet i blåsten och flög därför inte så länge utan nöjde mig att konstaterade att den verkar flyga väldigt stabilt med grund inställningarna och ska fortsätta provflygningarna en annan dag.

Tyvärr har jag inga bilder ifrån provflygningen men min nuvarande setup är:

Styrkort: DJI Wookong-M
Ram: Mikrocopter Combi Baseplate, egen kapade 10x10 aluminium armar
Motor: RC Tiger, MT2814 770KV
Fartreglage: Turnigy Plush 30A
Propellrar: 12"x4.5 kolfiber förstärkta
Landställ/kamera Gimbal: Photoshipone mkTR Pro
FRsky 2.4Ghz RC


Planerad utrustning:

FPV kamera+ 5.8Ghz Videosändare
Systemkamera+5.8Ghz Videosändare
Blipswitch+spektrum RC radio för foto och kamera kontroll


4 kommentarer:

  1. Gött! Spännande att höra mer hur du tycker den uppför sig jämfört med tidigare hexa.

    SvaraRadera
  2. Hej, spännande!
    Vad kostade utrustningen dig (exkl det planerade)?
    Mvh
    Tomas Larsson

    SvaraRadera
  3. Har ingen exakt siffra, men en uppskattning är att Ram, Motorer, Reglage, DJI, Kameragimbal,ett flyg acc (3s 10.000mAh) totalt ca: 20.000kr

    Sen kostar FPV utrustning och osv.

    Och om man tänkt använda sin fotorigg professionellt så tillkommer tillstånd ifrån transportstyrelsen och försäkring för totalt 4000kr

    Mvh Björn

    SvaraRadera