torsdag 17 maj 2012

Distansmätare till Multicopter?

Jag skulle vilja ha en distansmätare som jag skulle kunna använda i en multicopter, det vill säga en distansmätare som inte är allt för stor som ger information som jag kan skicka ner till markstationen där jag kan se informationen i videoglasögonen/LCD skärm eller på egen display.

Jag kan inte så mycket om avståndsmätare men eftersom jag vill kunna mäta åtminstone upp till 100m jag gissar att det är laser mätare som gäller?

Det verkar finnas lite olika varianter men jag gissar att som vanlig dödlig (privatperson) så är industrivarianterna inte att tänka på, så kvar blir så kallade golfkikare (ibland kallad laser kikare).
En golfkikare skulle mycket väl kunna fungera, men storleken/vikten gör att jag skulle behöva en ny multicopter som är anpassad för uppdraget, och jag känner inte att min redan ansträngda ekonomi skulle gilla ett sånt projekt.


Är det någon som vet mer om avståndsmätare så mottages gärna tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar