tisdag 1 maj 2012

H-quadrocopter felsökning och lösning!

Jag har tillsist löst varför min H-quadrocopter flög så dåligt under hårdare belastning, hovring och myspys flygning så flög den riktigt bra! men så fort man flög fort framåt så ballade den ur totalt.
Jag har redan bytt motorer och styrkort utan att märka någon skillnad så det enda som var kvar var att prova byta fartreglage.

Jag har använt 18A Turnigy Plush men byter dom mot ett par RCtimer 30A, inte för att det fyller någon funktion att ha större reglage eftersom jag aldrig kommer kunna max belasta dom, men 30A var det jag hade hemma i lådan. En bonus med bytet är att se om jag skulle märka någon skillnad mellan Turnigy och RCtimer reglage, det sägs att RCtimer reglagen ska vara sämre men jag har aldrig fått det bekräftat att det verkligen skulle vara så (det cirkulerar så mycket information som tas för fakta så det är svårt att veta).

När jag ändå byggde om quadcoptern så passade jag på att ta bort tilt mekanismen till kameran, Headtracker utan något visuellt som visar hur kameran pekar är omöjligt att flyga med på en multicopter.
Jag har inte gett upp idéen helt och hållet än men det ska jag testa på ett annat projekt.

Första testflygningen visade att det inte var någon skillnad alls...
Hovring flyger den stabilt och bra precis som förut ingen märkbar skillnad, vid snabb flygning framåt känner man hur den slutar svara på Yaw och det känns som den vill börja snurra åt något håll, pressar man den lite till så viker den plötsligt åt något håll och tappar kraft. Det enda jag kan tänka mig som är fel är ram geometrin eftersom jag bytt allting annat. Jag misstänker att problemet kommer ifrån att jag flyttat ut tyngden ifrån mitten till fram och bakkant, den är fortfarande balanserad i mitten där styrkortet sitter men jag kan tänka mig att balansen blir konstig eftersom vikten inte blir symmetrisk sidled och längsleds.

Lösningen!
För att kunna testa om det verkligen var den osymetriska vikten som ställde till alla problem så provade jag att ta bort Gopro kameran i fram och bytte den mot en 1gams Cmos kamera, jag flyttade batteriet som jag hade längst bak som motvikt till mitten så att all vikt är centrerad vid tyngdpunkten och gjorde ett nytt flygförsök.

Nu flög den som en dröm, inga konstigheter i huvudtaget.
Känns skönt att ha löst mysteriet men jag är fortfarande förvånad över resultatet.
H-quadrocopter geometrin är tyvärr helt bortkastad eftersom ursprungs idén var att få en helt propeller fri Gopro bild.

2 kommentarer:

  1. Utan att vara så insatt låter det skumt att den inte skulle klara det, känns som nått man ställer in med olika gain på roll o pitch...?
    Bra att du löste problemet iallafall!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!
    Jag har ganska lågt ställda PID inställningar, så jag tror inte det skulle hjälpa med ännu lägre, då skulle den nog bli ganska ostabil. det är möjligt att ett annat styrkort skulle klara det bättre. Men jag har en känsla av att det blir knas för att en quadrocopter bara har en "par" motor, vänster fram/höger bak och tvärt om, och obalansen gör att en motor behöver jobba hårdare och när man vid snabb planflykt närmar sig motorns max så finns det inget mer att ge och då uppstår problemet med YAW rotation. Jag tror det är därför första symtomen är att den vill YAW snurra och inte de klassiska skakningarna som uppstår när man har för hög gain på PID inställningarna. Jag tror inte problemet skulle uppstå lika lätt på en hexa eller octo eftersom det finns fler "par" motorer som hjälper till.

    SvaraRadera