söndag 6 maj 2012

Flysky 9X

Jag behöver en ny radio med fler kanaler till DJI hexan eftersom jag vill kunna kontrollera allt med bara en radio. Jag valde att skaffa en 9X radio som jag ska uppgradera lite med ny programvara och lite hårdvara så att den blir riktigt en kompetent radio med alla funktioner som jag önskar.  


9X radio ifrån Flysky, samma som Turnigy 9x och flera andra namn, inköpt ifrån Ebay eftersom Hobbyking aldrig har några på lager.



Det som följer med i lådan, TX modul och mottagare åker i skrotlådan direkt.



USB add-on board och Backlight ifrån Smartieparts.com. Add-on board har fjädrade stift på baksidan som när man skruvar på PCB kortet ovanpå det orginal PCB i radion så träffar stiften rätt kontakt ytor och vips så har man en fungerande USB kontakt för att enkelt kunna uppgradera radion och även Backlight som går att stänga av och på.

Smartiparts har en utmärkt guide på hur uppgraderingen går till så jag brydde mig inte om att göra en egen:
http://www.smartieparts.com/shop/index.php?main_page=page&id=9




Jag vill dessutom ha Frsky modul med Failsafe och Telemetri, jag valde att använda DIY hack modulen även om det enkelt skulle gå att använda en färdig modul.
Jag ska senare koppla in Telemetri skärmen till Frsky modulen (när den behagar komma), ett annat alternativ är att modda radion lite ytterligare så att man kan  få all information på radions display, men det känns lite överkurs just nu.



Jag valde att använda ett 9.9V Life batteri till radion, TX Life batteriet ifrån hobbyking passar perfekt.



Jag drog ut knappen och dipswitch PCB där modulen brukar sitta, ska fixa någon platta att montera den på.



USB kontakten drog jag fram i batteri luckan (som smartiparts rekommenderar) och man kan trycka fast den i ett av spåren som finns där.
Sen när allt var på plats så installerade jag ny programvara i radion och det finns ett antal olika, men jag valde ER9X och installerade den med hjälp av eepe, kolla denna video för att se hur det går till: http://www.youtube.com/watch?v=ZNzRAPGo8uY


Klar att användas!




7 kommentarer:

  1. Han så säga något kring fördelarna med att flasha fw på 9x. Vad är så kasst med befintliga. Har precis skaffat Turnigy 9x v2 från HK.
    Vad är skillnaderna mellan de stor FW-alernativen som finns?

    SvaraRadera
  2. Original-FW är väl inte direkt kass, men...

    UtbytesFW har fler finesser (16 modellminnen, avstängbart ljud, bättre mixar, helt fri kanaltilldelning etc. etc.)
    UtbytesFW innehåller färre fel.
    UtbytesFW stöder ett antal hårdvarumodifikationer som gör radion bättre (byte från buzzer till högtalare, inbyggning av andra sändarmoduler, stöd för 16 kanaler mha två sändarmoduler, etc, etc)
    Open9x (som är en FWvariant) finns tillgänglig i Svensk version.
    UtbytesFW gör det möjligt att spara modell-minnet till PC och sedan läsa tillbaka det. Detta gör att man kan spara inställningar för mycket fler än de 16 modeller som finns tillgängliga i sändaren.
    Sparat modellminne kan ändras i PCn där ändringarna kan testas för att senare laddas färdiga till sändaren.

    Det finns i stort sett bara två FW-versioner som är intressanta för tillfället; Er9x och Open9x. De flesta använder Er9x, eftersom den funnits längst. Open9x har utvecklats ur koden för Er9x och är därför mycket lik den äldre varianten. Jag tycker att de är funktionellt likvärdiga.

    SvaraRadera
  3. Jag såg att du (dvs artikelförfattaren) inte tänker använda originalsändaren. Jag kör FlySkys system i min 9x och har behov av en sändarmodul efter en mindre lyckad modifiering. Är du intresserad av att sälja modulen?

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Du kan få modulen och mottagaren om du betalar frakten (50kr).

    Jag har tyvärr plockat ur modulen (elektroniken) ur bottendelen av plasthöljet men elektroniken är intakt.

    Du kan maila mig på bjornbot@gmail.com om du är intresserad och du kan även få se bilder på delarna.

    Mvh
    Björn

    SvaraRadera
  5. Apropå fördelar med uppgradering av 9X gör jag det främst för att jag vill kunna använda alla knappar och spakar som jag vill, men i övrigt instämmer jag i svaret av dvogonen

    SvaraRadera
  6. Vilken säljare på ebay handlade du av? Och vad blev tiotal priset för radion inklusive modifikationerna?

    Mvh Micke

    SvaraRadera
  7. Säljaren heter wowmodel.
    740kr inkl frakt, men sen fastnade den i tullen så det blev 280kr till.

    Frsky DIY modul: ca 180kr (köpt i sverige)
    Frsky mottagare: ca 350kr (köpt i sverige)
    smartiparts: 418kr
    LIFE TX batteri: ca 50kr (HK)


    Sen har jag även köpt till en telemetri skärm, batteri sensor och höjdmätare för ca 400kr ifrån HK (skriver om det snart)

    Mvh
    Björn

    SvaraRadera