söndag 13 maj 2012

Playstationspak på 9X

Jag ville ha en extra spak på radion som jag kan sköta kamera blipswitchen med, dvs mittenläge "fokusera" och vid fullt utslag "ta kort". Den enda spak som jag trodde skulle få plats var en Joystickspak ifrån en Playstation2 handkontroll, så jag rev isär en sån och tog bort joysticken. det finns två saker som inte var önskvärda med en sån joystick, den har 2axlar men jag behöver bara en (framåt/bakåt), men det var enkelt fixat med lite snabblim. Nr2 är att den fjädrar tillbaks till mitten, Under joysticken sitter det en fjäder som pressar mot en svampliknande plastgrej och det är den som centrerar spaken, den filade jag av en sida på den vilket gör att den fortfarande centrerar när jag trycker spaken framåt, men när jag drar bak spaken så stannar den där.



På bilden ovan är plastbiten som ska filas till, det tar en del finjusteringar innan man får till ändläget ordentligt.


Jag tog bort den skruvpot som satt ovanpå på vänster sida och monterade Ps2 joysticken där.
Ps2 joysticken är gjord för att vara bottenmonterad och därför bockade jag till en liten plåtbit som jag skruvade fast med muttern till sändarhandtaget som stöd i botten, och sen värmepistolslimmade jag även fast allt för säkerhets skull. Här ser man även korrekt sätt att koppla in Potten: svart, gul, röd (vände på gul och röd först och fick massor av problem med att få rätt utslag).


Gjorde ett ordentligt hål i plastkåpan för att spaken ska få frigång (ingen återvändo nu!).


Här syns även spakens bottenläge.
Den nya spaken/potten är 10K och orginal vridpotten är på 5K men det är inga problem eftersom man kan kalibrera alla spakar i programvaran på ER9X programvaran.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar