torsdag 31 maj 2012

699 Inlägg

Detta är mitt 699e blogg inlägg (kunde inte riktigt hålla mig till 700)!
Tänkte passa på och berätta lite om bloggens historia.

Bloggen hette ifrån början "If I ran the Zoo" och namnet tog jag eftersom det var i en barnbok med samma namn som termen "nörd" användes för första gången och jag tyckte det verkade passande för vad bloggen skulle handla om (möjligen en smula långsökt titel). Det var hur som helst 2008 och jag sysslade mest med Microflygplan och kämpade med att bygga ett radiostyrt (IR) flygplan med en flygvikt under 1gram, men precis vid den tiden upptäckte jag även FPV flyg för första gången och efter det fanns ingen återvändå, jag var totalt såld!

I slutet av 2010 så startade jag min butik "Aeronautik Hobby" och ändrade därmed även namnet på bloggen, denna gång valde jag ett lite mer klassiskt titel och om man slår på det engelska ordet "Aeronautic" så får man bland annat: "is the science involved with the study, design, and manufacturing of air capable machines", och det tycker jag stämmer klockrent med vad jag håller på med och även butikens inriktning. Min grund ide var att jag bara skulle sälja FPV utrustning, men sen tillkom även Multicoptrar och innan jag lanserade butiken fegade jag ur och köpte in Microflyg och några i mitt tycke intressanta flygplan av bra kvalitet. Nu i efterhand borde jag ha hållit fast vid grund idén och satsat på FPV eftersom det fanns det noll intresse för flygplan och microflyg. Butiken varade bara i ett år och sen insåg jag att jag helt enkelt inte hann med två  heltidsjobb. Grundtanken med butiken var att kunna finansiera mitt beroende, men det gjorde istället att jag inte hann ha ett beroende, nu är jag tillbaks på ruta ett med mindre budget för mina projekt men med mer tid att kunna genomföra saker så jag antar att slutsatsen är att man inte kan vinna.

Och det är ungefär där vi är idag! Jag ser min hobby och min blogg som ett verktyg för att testa nya idéer inom flyghobbyn och inte nödvändigtvis presentera kompletta lösningar eller perfekta bygg-guider, det viktigaste är att våga prova!

Framtiden
Jag tycker att vi är inne i en väldigt spännande period för flyget och det känns extra spännande att Hobbyflyget just nu i många fall håller jämnasteg (ibland steget före) med flygindustrin och dess militära motsvarighet.

Jag har massor av nya projekt i startgroparna som bara väntar på privatekonomin ska tillåta nya inköp och även en heldel pågående projekt som inte kan anses helt avslutade, men i mitt fall har bristen på idéer aldrig varit det som hindrat mig. Jag har många gånger funderat på att göra bloggen på engelska istället för att kunna nå en större publik och därmed även en chans att kunna få test produkter och reklampengar, men tillsvidare kommer bloggen fortsätta vara på Svenska och sannolikt även reklamfri (om ingen jättegärna vill ha en reklamplats).




 










8 kommentarer:

  1. Mycket underhållande blogg! Var rädd att det var ett avskeds inlägg du skrev... Din sida var en av de första jag hittade när jag började söka på multikoptrar i höstas, kollar alltid in några ggr per vecka för att se vad du hittar på.
    Är numera en ägare av ett Dji F450 kit. Ska snart köpa FPV utrustning! Så synd att du inte säljer sånt längre.

    SvaraRadera
  2. Tackar! det glädjer mig att höra!
    Och du behöver inte oroa dig, än finns det mycket kvar att utforska!

    Kul att höra! och tveka inte att fråga här på bloggen om det är något du undrar över inför FPV köpet!

    /Björn

    SvaraRadera
  3. OK, då kommer här frågor, har för mig du skrev om de olika frekvenserna men hittar det inte.
    0.9 1,2 eller 5,8GhZ
    om vi antar att man har alla erfoderliga tillständ o sånt...
    Var först sugen på 0.9 men en Clover leaf antenn där blir ju större en hela quaden... Snackas mycket om räckvidd, 200mW 5,8 GHz, vad är din praktiska erfarenhet, räcker det? Om man vill flyga runt som du gör på ett fält med lite skog osv.

    SvaraRadera
  4. tar en snabb genomgång:
    0.9 är mobiltele frekvensen i europa och inte lämplig för FPV.

    1.2 låga frekvenser är flygets frekvens och inte heller lämplig.
    1280-1300 går bra till FPV, på plus sidan är bra räckvidd och förhållandevis enkelt att bygga egna antenner.
    Nackdelen är att en clover antenn blir stor som en knytnäve och frekvensen har en tentens att sänka räckvidden på vissa 2.4ghz radios och om billgare servon finns i närheten av videosändare börjar dom rycka. Vill man ändå använda 1.3ghz så räcker 300-400mW mer än väl och att använda mer effekt än så är bara att be om problem.

    5.8 kommer aldrig ha samma räckvidd som dom lägre frekvenserna men bilden är bättre och jag har perfekt bild i åtminstone ca 500m och det är ganska långt när man flyger multicopter.
    med rätt antenner och diversity så kan man flyga väldigt långt.
    Många påstår att 5.8 skulle vara känsligare för träd och dylikt men jag kan inte påstå att jag märker jättestor skillnad.

    Skulle jag få välja frekvens fritt så skulle jag välja 2.4 (som även trappy och blacksheep flyger med) men då måste man ju skaffa UHF till radion..

    /Björn

    SvaraRadera
  5. Tack för svaret!
    Ok, får bli 5.8 då, vilken effekt rekommenderar du där?

    /Magnus

    SvaraRadera
  6. 200mW är ett säkert kort! om man väljer kina varianten som tex Bevrc.com eller rcflight.se säljer.
    500mW av kina modellen är en upptrimmad 200mW modul som är känd för att gå sönder ganska fort.

    Väljer du Immersion RC/Fatshark varianten så kan du mycket väl välja 600mW.

    Det viktigaste är att köpa bra antenner (eller om du vill göra egna) original antennerna är totalt värdelösa.
    Bluebeam som RCflight säljer ska vara bra, men Circular Wireless ska vara riktigt bra också: http://www.circular-wireless.com/en

    /Björn

    SvaraRadera
  7. 600mW immersion it is!
    Apropå frågan jag ställde i ett tidigare inlägg om Gimbal. Har du nån du kan rekommendera till en GoPro?

    SvaraRadera
  8. Om jag skulle välja en gopro gimbal skulle jag välja en med remmar eftersom det tar bort lite av ryckigheten som servon brukar orsaka.
    men då stiger även priset, här finns ett hyfsat prisvärt alternativ: http://www.averticalview.com/gopro-2-axis--belt-drive.html

    Annars finns det väldigt billiga såna utan remmar på Goodluckbuy.com, men jag har ingen erfarenhet av dom.

    SvaraRadera