torsdag 13 augusti 2015

Motoriserad kamera slider

En liten tillbaka blick på ett gammalt projekt som jag inte skrivit om här.
Det är en motoriserad kamera slider med ping pong funktion!
Jag har använt mig av skateboard kullager som monterats på en 90graders profil, det gör att "släden" står säkert och inte kan ramla av. rören är pluggade med en gänginsats ifrån maskindelen.se så att man enkelt kan skruva rören ifrån sidan. För att driva släden skaffade jag en växlad 12v motor som ger 30RPM, och till den två st "timing pulleys" och ett passande timing belt (samma som brukar användas till 3D printers). För att få till "Ping Pong" effekten, dvs att släden åker fram och tillbaka tills man stänger av slidern så skaffade jag en DC12V Coil Power Relay 10A och två "3 Pin NO+NC Momentary Micro Switches". Hittade ett kopplings diagram på internet för att koppla ihop allt. Jag lade även till ett reglage med vridpott för kunna ändra hastigheten, men i praktiken kör jag alltid på full gas. Skulle jag skaffa en snabbare motor så kanske det skulle vara aktuellt att kunna reglera farten men då behöver jag nog skaffa ett bättre sätt att regler farten. Med min nuvarande setup så minskar man strömmen för att sänka farten och då blir motorn även svagare och lite hackigare. Det går att lösa genom att använda tex "stepper" motor, men jag tyckte det skulle bli lite väl krångligt och dyrt.




Nu när jag vet att allt fungerar så är tanken att jag ska snygga till installationen lite och göra lite stabilare motorfäste osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar