torsdag 13 augusti 2015

Porsche 911 FPV "Projektet startar" Del1

Det har börjat dyka upp roliga paket så nu kan jag smyga igång mitt nya projekt!
Planen är att jag ska bygga en Porsche 911 i samma tema som förra gången, men med några ändringar som jag inte var nöjd med på FAV Baja Buggyn. 

Även denna kommer ha en kamera i huvudet på föraren som kommer vara FPV, men denna gång kommer det vara en analog kamera för att slippa störningar i bilden. Den kommer även ha en HD kamera som spelar in men den kommer sitta i taket bakom föraren som det brukar vara när man ser videomaterial ifrån rally och liknande. Målet är att göra en cockpit och förare som ser verkliga ut.

För att nå mina mål så behöver jag ett chassi som ger mig en bra mix av prestanda och samtidigt har tillräckligt mycket utrymme i cockpit området som gör att jag får plats med förare/stolar och instrumentbräda. Givetvis finns det inte ett sånt chassi att beställa och därför har jag spenderat ett par veckor med att googla skiten ur skala 1:10 chassidelar till mitt bygge. Planen jag har för närvarande är att kombinera ett 3Racing Sakura D4 RWD chassi med delar ifrån en Tamiya 911RSR. Jag vill ha min Porsche bakhjulsdriven av två anledningar: originalet är bakhjulsdrivet och dessutom ger det mig mer utrymme i förarutrymmet.       

3Racing Sakura D4 RWD chassit var det första som dök upp. Även om jag inte kommer använda chassit som det är tänkt så passade jag på att bygga ihop efter beskrivningen för att lära mig lite om hur den är tänkt att fungera innan jag ska använda delarna för mitt behov.
Alla detaljer höll en väldigt hög klass och byggbeskrivningen var utförlig och bra. Det var ett rent nöje att montera ihop den och det känns nästan lite sorgligt att riva isär den igen utan att ens ha provkört den.





Sakura D4 cassit är egentligen gjort för drifting, men jag har inte tänkt använda den till det, men motorlayouten är enkel att modifiera till mina syften. Nu hoppas jag bara Tamiya 911RSR kommer snart så att jag kan börja modifiera chassit till karossen.

Varför Porsche nu helt plötsligt kan man undra? Det började lite smått förra året när jag fick åka med i en ban-anpassad Porsche och fick en helt annan bild av märket än den man har när man ser Porsche-suven som lämnar ungarna på dagis. Sen såg jag Urban Outlaw på youtube och fick ett ordentligt sug att göra en Porsche eftersom jag sannolikt aldrig kommer äga en riktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar