måndag 31 augusti 2015

Porsche 911 FPV "aluminium" Del 6

Det var ett tag sedan min senaste uppdatering, men jag har inte varit helt overksam...
Jag har börjat med den bottenplatta som ska bli insidan av bilen, Stolar och förare osv. Jag använde 0.8mm och eftersom tanken är att denna ska styva upp chassibottenplattan så ville jag fästa en U-formad  sektion i mitten, som även överensstämmer med hur det ser ut på en riktig Porsche. Jag har aldrig svetsat/lödigt aluminium men när jag såg Alutite så blev jag övertygad om att jag skulle kunna klara det. Resultatet blev helt okej med tanke på att det är mitt första försök. Även om jag vid ett tillfälle höll på att ge upp när min enda bit Alutitetråd ramlade mellan springorna på altan...




Jag har även jobbat på själva panelen för instrumentbrädan. klippte ut plattan ur tunn aluminium och borrade hål. För att få till kanter runt instrumenten rullade en pappersrulle som stöd när jag limmade epoxi.  

 Efter limning blev det slipning! Jag hade med fördel kunnat limma mindre från första början, men det är lätt att vara efterklok.

Sprayspacklad och klar för lackning. 


Test monterad på instrumentbrädan, har även gjort en luftventil/galler i kartong som ska målas. har börjat förbereda bilstereo och en panel för luft och värme reglage (grå Depron bitar just nu). Jag har tänkt och googlat ganska mycket på hur jag ska få hastighets mätaren och varvräknaren att röra sig. Jag har mer eller mindre gett upp tankarna på att lösa det helt mekaniskt och tittat lite på Picaxe för att så enkelt som möjligt kunna programmera servon. Jag tror att det verkar vara den mest lovande vägen hittills. Det får dock vänta till nästa lön så än har jag mer tid att göra mer efterforskningar. Även om det inte syns på den här bilden så har jag i princip gjort om hela instrumentbrädan. Jag hittade en ny bättre bild på hur den riktiga instrumentbrädan ser ut och kände mig tvungen att börja om. Nu är jag nöjd med formen men inte med träpanelen, så nu den står på tur...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar