fredag 16 oktober 2015

Porsche 911 FPV "Instrument" Del 20

Jag har jobbat en heldel med instrumentpanelen på sistone.
Jag ville att hastighetsmätaren och varvräknaren ska röra sig olika mycket (jag gav upp idén om en varvräknare som rör sig fram och tillbaka). Jag hade tänkt använda två olika servon till dom olika mätarna, men jag tänkte om och byggde en liten växellåda istället.    

 Jag ritade instrument tavlorna i Photoshop.


Urtavlor på plats.


 Växellåda av glasfiberplattor och 2mm aluminiumrör (stål hade vart att föredra).
Dom långa rören är axlarna som visarna ska sitta på, olika stora drev gör att dom snurrar olika mycket.


 Servo på plats med växellådan. Hade tänkt använda ett mindre servo men servohornet till detta servo lämpade sig bättre till att moddas med ett drev.


Picaxe 8M2 chip på ett DIY PCB. En sladd går till mottagaren och en går till servot. Både Picaxe och servot får ström ifrån mottagaren. Picaxe chippet är programmerat så att servot bara kan röra sig åt ett håll (rör sig inte när jag backar).  

Nu skulle man kunna tro att allt går lätt och enkelt, men när jag provmonterade visarna på axlarna så insåg jag att jag tänkt fel och mätarna går baklänges... inget stort problem att fixa men lite irriterande. Dessutom tycker jag inte att mätarna rör sig så mycket som jag tänkt mig, ska se hur stora problem det innebär att dreva om växellådan.

2 kommentarer:

  1. Tjena
    Funderade nån minut på din varvräknare.
    Skulle kanske kunna använda en mekanism. Tänker typ en fjäderbelastad varvräknare, sen en kuggstång som drar upp den, sen är kuggarna bortslipade, då drar fjädern tillbaka den till botten. Där det återigen finns kuggar. Kommer inte bli så som du vill att den stannar en bit upp från botten, o blir nog inte rätt när du bromsar in, men skulle kunna bli lite snyggt vid accelerartion...

    //Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också tänkt i dom banorna, men jag lyckades inte räkna ut hur jag skulle få till så att den hamnar i rätt läge varje gång. Kanske sparar det till nästa bygge ;)

      Radera