fredag 9 oktober 2015

Porsche 911 FPV "Ratt" Del 19

Jag har Jobbat med ratten till Föraren, jag beställde en servo koppling ifrån Electrokit.se.
Jag gjorde några olika försök innan jag kom på en bra lösning till en Rattaxel som passade i servokopplingen. I processen lyckades jag även skära bort pekfingertoppen och fick en ofrivillig arbetsvila. Ratten kommer ifrån Tamiya Pick-Up 4x4 Bruiser driver kit.



Min byggprocess är hela tiden under utveckling, jag har en grundidé men sen tillkommer saker som jag vill se om jag kan lägga till. Min senaste idé som i planerings stadiet ligger lite efter att jag är klar med Porschen. Grundidén är enkel, det är att jag skulle vilja styra bilen med en ratt och pedaler för att FPV upplevelsen ska bli komplett.  Det är lite samma som när man kör Sim Racing på datorn. Jag vill helst bygga min egen ratt och pedalställ eftersom jag tycker dom man köper brukar vara lite för plastiga alternativt för dyra. Jag tror inte bygget av ratt och pedaler är allt för svårt, men problemet är att jag skulle vilja ha Force Feedback i ratten så att man kan känna motstånd i ratten. Det är lite där problemen börjar... Jag har givetvis googlat det i massor och det finns dom som har gjort det tidigare men dom flesta har använt Wifi moduler som kan skicka data åt båda hållen till skillnad mot RC som mest bara sänder åt ett håll. Det finns RC system med telemetri och den delen undersöker jag fortfarande, men det mesta tyder på att den inte duger till vad jag vill använda den till. Den enkla vägen är att använda Wifi, problemet är att jag helst inte vill använda Wifi eftersom jag tycker det verkar vara för laggigt. Alternativet är att ha två separata RC sändare/mottagare, en sändare med mottagare i bilen som vanligt, och en sändare i bilen som tar emot signaler ifrån ett gyro i bilen och sänder dom till en mottagare som kontrollerar ett servo till ratten i RCsändaren. Jag misstänker att det är så dom har löst det i filmen nedan fast till en normal RC radio.
Jag hittar näst intill ingen information alls om det bygget och det lilla som finns är är på Japanska och svårt att tyda även om jag både har pluggat Japanska och använder google translate som hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar