torsdag 6 januari 2011

Fly Dream DIY modul i Futaba 7C

Jag har tänkt byta till 2.4ghz i radion ett tag, speciellt sen jag skaffade Quadrocopter igen. antennsladden på min 35mhz radio har en förmåga att hamna i propellrarna, och nu när jag säljer DIY modul (även kallad hack modul) så har jag inga bortförklaringar längre!

DIY modulen jag monterar i min radio är en Flydream IS-8D


Baksidan av min Futaba 7C, börja med att ta ur acken och kristallen, sen är det bara 4st skruvar som håller fast bakstycket.


innanmätet exponerat! det är den gul/beiga plattan som är 35mhz "modulen" i den här radion.


Det går att göra på flera sätt men jag valde att klippa sladdarna som går den kontakten.
det är lite förvirrande eftersom röd sladd är jord och brun är plus, svart sladd är signal (PPM) sladden. om man vill kunna köra med både 35mhz och 2.4ghz så kan man använda en vipp kontakt och ha båda modulerna inkopplade, men jag valde att bara kunna använda 2.4ghz.


Här har jag lött fast sladden som ska gå till Fly dream modulen, och på den är det normala färger som gäller, svart är jord, röd är plus och vit är PPM signal sladden. kom ihåg att använda krympslang.

Det finns gott om plats för Fly Dream modulen under den gul/beiga plattan, jag limmade fast modulen med lite smältlim. den nya antennen passar perfekt i hålet för den gamla.


Modulen har en liten externt kort med ljusdiod och två knappar som används för att binda mottagare och räckvidds testa med.
Jag borrade tre stycken 5mm hål för knapparna och ljusdioden (knapparna behöver egentligen bara 3.5mm), det följer med en liten klisterlapp som man kan använda som borrmall så det är inga svårigheter.

Klar!

Det följer med en bra och enkel manual på hur man binder en mottagare (eller flera), och processen är väldigt enkel. en fin detalj är att det är en stor och enkel knapp på mottagaren att trycka på när man ska binda mottagaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar