lördag 1 januari 2011

Byte av kamera i quadron!

Vid min senaste flygning med quadrocoptern så hamnade den ett par gånger i djup snö, och det var inget min lilla Cmos kamera gillade, vilket inte är så konstigt eftersom den har kretskortet exponerat. Nu när jag skulle sätta dit en ny så stod jag i valet av att sätta dit en ny likadan eller att montera en CCD kamera som har ett skyddande hölje.
Jag valde tillsist det senare, lite motvilligt Cmos kameran har bättre mörker prestanda och är dessutom lättare, men CCD kameran har traditionellt bättre prestanda i övrigt och eftersom kameran jag tänkt välja är en OSD CCD så kan jag dessutom välja inställningar med en knapparna som sitter på baksidan med hjälp av en meny.

Jag valde att använda den överblivna glasfiber plattan som blev över i bygget av min Quadframe mini. jag monterade en vanlig U fäste som följer med kameran.


Jag monterar kameran på fästet, på bilden är kameran upp och ner.


Jag bytte ut översta plattan mot den som jag moterade kameran i.
så kameran hänger i locket, det var därför kameran var upp och ner på förra bilden.
En fördel med CCD kameran är att den är en 12v kamera vilket gör att jag slipper krångla med voltregulator mellan video sändaren och kameran, nu kan jag bara koppla in kameran direkt i videosändaren.

plattan som jag använder för att fästa kameran på är har ett stort hål i mitten som gör det möjligt att komma åt knapparna på kameran om man behöver göra några ändringar.


Nu är hatten på plats igen och min Quadrocopter är redo att flyga igen!
det ska bli intressant att se skillnaden mellan CCD kameran och Cmos kameran.

CCD kameran är en OSD 420 CCD kamera, samma som i butiken fast med sämre upplösning.
kamerorna i butiken har 480tv linjer och jag har bara 420 på min.

4 kommentarer:

  1. Lite intresserad av kameran i detta inlägget. Dock inte till flyga med, jag ska under vattenytan. Har kollat på en sony med samma upplösning men med 6mm lins. Kan man förvänta sig att du lägger upp fler tester på kameror?
    /Jim

    SvaraRadera
  2. Hej!
    jag kommer absolut göra fler kamera tester!
    kanske inte just med 6mm lins eftersom det inte är så lämpligt för flygning.

    Jag antar att du är ute efter en kamera med bra mörker prestanda om du ska filma under vatten?

    SvaraRadera
  3. Ja, precis.
    Och ju större lins, desto mer ljus släpps in tar jag för givet. Men hur är kvaliten i verkligheten jämfört med youtube? Men ett quad-projekt ska påbörjas i år, så denna kameran kan passa där.
    /Jim

    SvaraRadera
  4. Det borde stämma! sen är det viktigt med en kamera med låg Lux, min CCD kamera har 0.5lux, medans Cmos kameran har 0.008Lux vilket gör att den kan filma i praktiskt taget totalt mörker.
    men sen finns det även skillnader i hur Cmos och CCD kameror reagerar i mörker.

    6mm lins får lite smalare synfält och det är mest därför man inte vill flyga med den, men under vatten är det nog inte lika kritiskt.

    Lens F.O.V. (Field Of View) chart.
    2.5mm lens has approximate 147 degree field of view
    2.9mm lens has approximate 127 degree field of view (Natural Human eye)
    3.6mm lens has approximate 92 degree field of view
    6.0mm lens has approximate 78 degree field of view

    Kvaliten är mycket bättre än på youtube, speciellt min youtube eftersom jag inte har något bra att spela in på.
    jag letar fortfarande efter något riktigt bra sätt att spela in video.

    kameran blir nog bra på en Quad också!

    SvaraRadera