söndag 5 juni 2011

Nya quadrocopter bygget Del3 "Fartreglage"

Jag tänkte att jag skulle göra det ordentligt den här gången och inte använda "bullit connectors" som kan ställa till problem när dom börjar glappa. Och för att på gränsen till att överarbeta det lite så bestämde jag mig för att löda sladdarna direkt på fartreglaget istället för att skarva sladdarna. på bilden har jag precis klippt bort krympplasten och lött bort sladdarna.


Nya krympplasten som jag tänker använda på fartreglagen är ca: 30mm bred.

Här har jag lött fast sladdarna och trätt på krympslang men jag har inte värmt fast den än.
Jag lödde två av fart reglagen med sladdarna i ordning: röd,svart,blå och dom andra två med ordningen: röd,blå,svart. Det borde i teorin göra att två motorer snurrar medsols och dom andra två motsols.


Eftersom jag vanligtvis bara hinner bygga quadrocoptrar när min dotter sover så fick jag gå ut och testa motorriktningen på motorerna, jag kopplade in en mottagare och ett batteri, och när jag kollat viket håll motorn snurrade åt så noterade jag det på aluminum armen till motorn.

sen passade jag även på att programera om fartreglagen, jag ställde om till "Nixx" i stället för "Lixx", det vill säga att jag ställde in fartreglaget för nicad batterier istället för lipo, vilket gör att fartreglaget inte klipper när batteriet blir lågt. Men det gäller att ha en lipo varnare eller liknande så att man inte kör ner batterinivån för lågt och förstör batteriet.
Jag ändrade även timingen till medium istället för låg som är orginal, vet inte riktikt vad skillnaden blir men har man fel timing så kan det hända att motorerna skriker eller piper konstigt när man flyger.

På tre av fartreglagen ska man inte ha plus och minus till styrkortet och därför pillade jag ur svart och röd sladd ur kontakten.

Eftersom jag änå är inne på överarbetar spåret så lödde jag loss sladdarna ifrån fartreglaget också. (den till höger är den som jag lämnade).
när jag var klar med sladdarna så krympte jag fast plasten på fartreglagen med hjälp av en tändare.

Sen var det bara en sak kvar att göra på fartreglagen, eftersom jag fortfarande inte har någon leverantör på "power distrubution boards" än så löder jag bara ihop alla plus och minus sladdarna med varandra och sätter dit en kontakt till batteriet (har även krympslang på så klart).

Här är alla fartreglagen monterade i ramen! nu gäller det bara att hålla isär sladdarna så att man vet vilket som är vilket när man ska koppla in dom på styrkortet.

2 kommentarer:

  1. Jag kan tipsa om att sätta på kylflänsar på ESC efter du satt på ny krympslang på. Jag har gjort ett litet bildspel här på min blogg:

    http://multicopterworld.com/2011/04/diy-heat-sink-for-esc/

    Själva kylflänsarna köpte jag här:

    http://www.kjell.com/?item=98369

    Lycka till med bygget!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Tackar för tipset!
    ser riktigt bra ut.

    Tack!

    SvaraRadera