söndag 19 juni 2011

Sveriges första FPV träff?

I helgen var det FPV träff på Toppfältet i Vallentuna, vad jag vet var det den första FPV träffen i Sverige!

Personligen hade jag en ganska risig flygdag, först kvaddar jag min mini quadrocopter ifrån typ 10meters höjd när den plötsligt dog! bara lite böjda aluminium armar, men det gjorde att det var slutfluget med den, sen tänkte jag att jag skulle lufta min Knurrus Maximus vinge, men så fort jag startade motorn så small det till när dom vikbara propellerbladen åkte in i vingen och gjorde att motorn slogs bort! har aldrig varit med om något liknande! snopet att inte ens få chansen att krascha planet åtminstone.

Min stora quadrocopter gick det bättre med iallafall och jag gjorde åtminstone en flygning med den. men vid det laget var jag så rädd att något skulle gå fel så att jag bara fegflög på säker höjd.

Kan nämna att det blåste ganska mycket och därför skakar det och brusar lite mer än vad det brukar göra.

Men annars var träffen väldigt lyckad, och det var väldigt kul att träffa likasinnande och se andras flygmaskiner och utrustning, jag blev speciellt imponerad av Kajakens eldrivna Q500 som förvisso inte var FPV men den gjorde starkt intryck.

Nu är jag ännu mer peppad på FPV !
Och till nästa träff ska jag se till att fungerande utrustning (och solskyddsfaktor)..

2 kommentarer:

  1. Otur med dina flygmaskiner! Men himla kul att ni ordnade en träff. Jag är bra ledsen att jag inte kunde komma. Hoppas det blir fler och gärna lite längre ner i Sverige. Jag börjar få ihop mina saker nu jag ska bara montera ihop planet och provflyga det innan jag monterar in FPV sakerna! Jag har även börjat fundera på en tricopter men jag får nog börja med planet ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    jag hoppas också på flera träffar! och det gör inget om dom hamnar på olika ställen.
    Kul att höra att FPV premiären närmar sig!
    Jag rekommenderar Quadrocopter istället!
    enklare att bygga och mindre saker som kan gå fel.

    SvaraRadera