söndag 17 juli 2011

Knurrus Maximus FPV "the end"

Jag har flugit ett tag med min Knurrus Maximus, jag har dock inte skrivit så mycket om det här på bloggen. Jag har inte varit helt nöjd med den heller, den flyger ganska bra även om den har ett ganska elakt stall, så man får vara noga med att hålla farten uppe.
Men annars har jag barit mest missnöjd med mina korta flygtider, så dagen till ära så bytte jag propeller ifrån en 12x6 till 9x6 och jag tycker att det blev lite skillnad även om jag aldrig han komma så långt att jag hann få slut på batteri.
Flygningen gick bra och började planera att pressa planet lite och lägger den i en brant dykning, och plötsligt börjar planet skaka, och innan jag hinner reagera bryts bilden och motorn dör!
Planet är fortfarande på hög höjd så jag sliter av mig videoglasögonen för se var planet är och styra det hemåt, när jag får syn på planet så ser ja två ihopfällda vinghalvor som singlar ner till marken likt ett gigantiskt "Acer Platanoides" lönn frö som singlar ner till marken...
den slår tillsist ner en brabit ut i fältet, och jag får en flashback ifrån förra året på ungefär samma plats då min Funjet gjorde ungefär samma sak (utom att fälla ihop vingarna).
Min Funjet hittade jag inte förens en skördetröska hade gjort det först, ett par veckor senare.

En smula oroad begav jag mig ut i fältet och förbannade två saker, varför hade jag kortbyxor?
och för det andra när jag redan har varit med om det en gång tidigare, varför använde jag inte en "befound" grunka som börja pipa om man inte rör på spakarna på 1minut.
I år var grödan bara till knäna och inte över midjan som förra året och denna gång letade jag efter ett orange flygplan och inte ett mattsvart, men annars kändes allt bekant.
Jag hade med mig radion för att se om jag kunde göra några servoljud men det enda ljud jag hörde var gräshoppor som lät förvånande likt ett svagt servoljud om man är desperat.

Efter en ungefär en halvtimmes letande hittade jag tillsist flygplanet, jag hade passerat precis bredvid ett par gånger utan att se något. När jag kom fram till planet så låg det ihopvikt, men i övrigt var allt oskadat, till och med klöverantenen var helt oskadd. Men drivacken saknades, jag gissar att eftersom den låg i mitten av vingen så slets batteriet loss när vingen delade på sig.
videon bröts eftersom videobatteriet var monterat i mitten det också och när vingen delade på sig satt det fast på den andra vinghalvan.

Min första tanke var att orsaken till vingbrottet var att jag hade aluminumrör som sammanfogade kolfiberrören, men när jag inspekterade vingen såg jag att det var kolfiberröret som hade gått av precis där aluminiumröret slutade. Jag antar att jag borde ha haft entill kolfiber förstärkning i mitten för att avlasta vingbalken.


Sammanfattningsvis kan man säga att jag inte ångrar att jag skaffade en Knurrus Maximus, och om jag skulle bygga en till så skulle jag förstärka mitten lite mer och försöka hålla ner vikten lite mer, men jag tror inte flygande vingar är riktigt min grej.
Jag har redan bestämt mig för vilket nästa FPV flygplan blir men jag tänker inte avslöja den förens det kommer.

Här är såklart filmen ifrån flygningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar