tisdag 19 juli 2011

Mini Quadrocoptern blir FPV!

Jag vet inte vem jag tänkte lura, antagligen mig själv..
När jag byggde Mini quadron tänkte jag att -nu ska jag bygga något som inte ska vara FPV som jag bara kan ha som busflygar kärra!
Tanken var fin men nu i efterhand helt otänkbar! speciellt sen min FPV Vinge gick sönder och jag råkade ha ett FPV system över (och eftersom HobbyKing verkar ta en månad till på sig att skicka planet jag beställt)!

Kameran är samma som jag hade i Knurrus Maximus, AH-420 CCD.


Även här bak är det inga nyheter, 5.8Ghz videosändare med Cloverleaf antenn, och sen även E-OSD som visar batteristatus på både drivbatteri och videobatteriet.
Tyvärr beskär min videoinspelnings enhet bilden, så eftersom jag valt att ha OSD texten långt ut i kanten så syns den inte på inspelningen.



Här är hela första flygningen, helt oredigerad! Jag har lite mer störningar än vanligt eftersom jag flyger precis intill kraftledningar, men som man kan se i filmen så blir det bara riktiga störningar när jag flyger precis ovanför (känd svag punkt)!

Behöver jag nämna att den var sjukt rolig att flyga!!
Det blåste jättemycket men den blir knappast påverkad alls (bara snabbare i medvinden), verkar som kortare armar gör den mindre vindkänslig. Jag flög med standard inställningarna i MultiWii, senare har jag tänkt göra den lite livligare så att jag kan loopa med den.

2 kommentarer:

  1. Hej Björn!
    Hmmm, blir lite nyfiken när du skriver 5,8GHz Cloverleaf antenn - egen konstruktion eller inköpt vart då?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är egen konstruktion, testar lite inför att jag ska börja göra såna till butiken, men vill du ha en bums så kan jag göra en till dig. maila på info@aeronautikhobby.com om du är intresserad!

    SvaraRadera