tisdag 9 augusti 2011

Flyduspider Hexacopter projekt del:3

Nu har Jag monterat fartreglage i min Flyduspider!
Innan jag börjar montera fartreglagen så har jag först programerat om dom med fartreglage programerings kort, Jag ställer in Nixx istället för lipo för att slippa att något reglage plötsligt bryter när den tycker att batteriet är för lågt (jag har en E-OSD för att hålla koll så batteri nivån inte blir för låg). sen ställer jag in medium timing och normal start.
Sen ställer jag även ändläget på reglagen genom att ha spaken på fullgas när jag kopplar in reglaget och väntar på att den ska spela en liten trudelutt, och när den gjort det så drar jag ner spaken till noll gas och väntar på att den piper till (ett dubbel pip) och då är det klart!

Jag använder bara 10A reglage, samma som jag använder på min Mini quad, motorerna rekomenderar 18A men det är på ett flygplan där man flyger mer på fullgas, på en quad/hexa flyger man sällan mer än på lite mer än halvgas.


Här syns den inbyggda "power distrubution" , väldigt smidigt att kunna löda alla strömsladdar ifrån fartreglagen direkt i basplattan! som ni ser på bilden är den inre ringen jord och den yttre ringen Plus, det finns även några löd plattor för lysdioder, men det är inget jag kommer använda på den här eftersom jag ska flyga FPV.


Eftersom armarna har olika längd har jag gjort så att jag har exakt samma längd på strömsladdarna till fartreglagen (så att dom får ström samtidigt), men jag har förlängt sladdarna till motorerna i den längd som behövs.
Det grämer mig något fruktansvärt att den svarta sladden tog slut så att jag blev tvungen att använda röd mellan fartreglage och motor på bakarmarna, men jag får leva med det så länge.

Nu väntar jag bara på att min sändning med kameror kommer och att jag får hem något styrkort, jag har slut på Quadrino och det lutar åt att jag sätter en Flyduino på den här istället!



Fortsättning följer..

4 kommentarer:

  1. Tänk på att styrkortet själv använder gas för att kompensera lutning mm, så även om motorernas genomsnittliga gas ligger på drygt hälften, så kan några av motorerna mycket väl ligga nära full gas.

    T ex vid full yaw så ligger i princip all gas enbart på de tre motorer som roterar i en viss riktning.

    SvaraRadera
  2. Hej, det stämmer bra som du säger!
    Jag tänker att om Warthox klarar sig bra med en liknande setup på 10-12A reglage så borde det duga åt mig;)

    SvaraRadera
  3. Läser lite gamla inlägg i mitt insupande av kunskap. Skämt om lika långa kablar till fartreglagen??

    SvaraRadera
  4. Ifrån powerdistrubution (batteriet) till fartreglagen är alla sladdar lika långa, och det ska tydligen ha betydelse. Ifrån fartreglage till motor är det väldigt olika längd på sladdarna och det måttet ska tydligen inte vara lika viktigt.

    SvaraRadera