onsdag 10 augusti 2011

Open LRS!

Jag har haft ett Open LRS system liggandes sen i Maj, jag har inte känt att jag haft tid att montera det förens nu. Open LRS är ett UHF system för radion istället för 2.4ghz så sänder det här på 433Mhz. Det är inget riktigt Långdistans system eftersom effekten bara är 100mW.
Det finns förstärkare om man vill använda den för långdistans, jag ser det mest som ett sätt att vara fri att använda vilka videofrekvenser jag vill och dessutom öka distansen lite, en vanlig 2.4ghz radio har bara 10mW om jag inte minns fel.

Här är mottagaren, liten och behändig och har åtta kanaler, en bonus är att med en jumper så har den inbyggd PPM sum som gör det väldigt enkelt när man bygger Hexa och Octo och vill ha alla kanaler på en sladd.

Här är radiomodulen isär plockad, har man en Futaba radio med moduler så kan man bara sätta i den där, men eftersom jag inte har det så monterar jag den på klassiskt vis med lite lödning.


Den kopplas in på samma sätt som 2.4Ghz Hack moduler plus minus och en signal sladd.
Jag hade redan fixat en servo kontakt i min radio sedan jag hade 2.4 DIY Flydream modulen, så det var inget stort jobb att fixa.

Jag hade problem med att få plats med modulen i radion (eller så blev jag lat?) så jag monterade modul lådan med dubbelhäftande tejp på baksidan. jag tycker det känns bättre med antennen på rätt plats så jag drog in antenn sladden där den ska vara.

Nu var det klart! dom tester jag har gjort så här långt visar att den fungerar hur bra som helst.

för mer info och olika projekt kolla in: Flytron forumet

6 kommentarer:

  1. Hoj, var det du som hade probs med PPM sum och centrering, samt upload till Open LRS?


    MVH/Björn

    SvaraRadera
  2. Hoj,var det du som hade probs med PPM sum och även upload till Open LRS?

    MVH/Björn

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det stämmer bra! men jag fick ordning på det tillsist, det tog några timmar men nu funkar allt klockrent!

    SvaraRadera
  4. Misstänkte det var du, jag (palton) som skrev svar på din fråga på flytron forumet, hehe. bara slog mig det måste vart du, så var nyfiken :=)

    Har en trave open LRS själv, uppe i 6 stycken enheter nu, hehe.Mycket nöjd med dem, monterat som DIY i ett par T9x sändare och så kör jag mottagare på lite modeller, funkar ju super bra tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Hehe, tack för tipsen!
    Jag hade också tänkt använda en T9X men den var slut i lager och jag orkade inte vänta tillsist.

    Roligt att höra!
    Jag beställde just min 3e mottagare, och det lär bli fler! Vad kör du för antenner?
    själv beställde jag en NAGOYA NA-771 till radion, men jag har inte bestämt mig för vad jag ska ha på mottagar sidan än.

    SvaraRadera
  6. Jag kör men orginal antenner fortfarande, inte kört ngt med avstånd direkt så, ska kika på antenner hade jag tänkt. Så har du några erfarnehetr så är det intressant för min del, du får väl snart iom du börjat ta tag i det.

    Kör APM som controller på en quad, men har skaffat mig en flyduino, som jag inte fått styrning på ännu. Hade också tänkt bygga en sådan flyduspider mha av den. Flydusense BoBen lirar inte som den ska, måste ta tag i det på ngt vis. Ngt med anslutningen av WMP som inte lirar som det ska :(

    T9x är in stock på HK atm, iaf i skrivande stund. Annars är det ju bara kasta in en order och vänta, de kommer ju in hela tiden med jämna mellanrum. Tycker de funkar fint, kör med er9x kod på mina.

    SvaraRadera