lördag 27 augusti 2011

Mini quadrocopter 2.0

Jag lyckades krascha min miniquadro i ett stenrös och fick en krokig motor, eftersom SK Turnigy motorerna har varit slut på Hobbyking sen flera månader tillbaka. Jag valde ett par RC timer 2212/10 1400KV istället, dom är lite tyngre och väger 50gram, Lite tyngre än 38gram som dom gamla Turnigy motorerna. Men det visade sig att det var ett dåligt val, quaden lyfte så fort jag rörde gasen (den borde hovra på ca halvgas), så det var nästan omöjligt att få ner den, och om man steg snabbt så skakade den väldigt mycket, helt enkelt ett dåligt val av motor. Så jag gjorde en beställning med fyra nya motorer och denna gång blev det RC-timer 2208-17 1100KV. Den nya motorn väger 38gram och är lite lättare och är väldigt lika Turnigy motorerna. Och dom första testerna visar att dom nya motorerna verkar fungera mycket bra.
Ett första riktigt test av motorerna kommer senare under dagen skulle jag tro!


En annan nyhet är att jag har bytt lins på kameran, orginal linsen är 3.6mm och har 72 graders synfält, och det fungerar utmärkt när man flyger flygplan, men när man flyger quadrocopter snabbt framåt så blir det att man tittar snett ner i marken och ser inte mycket av var man är påväg. Jag provade en 2.5mm lins som ger 130graders synfält och upplevde en klar förbättring
och tänkte att en 2.1mm lins med 160graders synfält kanske är ännu bättre?

Den uppmärksamma kan se att jag har Open LRS mottagare även på min miniquad!


Mini quadrocopter 2.0
Motor: RC timer 2208-17
Esc: HobbyWing 10A
Propeller: 8"
Kamera: AH-420
Videosändare: 5.8Ghz
Radiomottagare: Flytron Open LRS
Batteri: 3s 2200mah
FPV batteri: 3s 360mah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar