måndag 15 augusti 2011

Flyduspider Hexacopter projekt del:3

Flyduspider är provflugen och klar!
Jag jobbade som en galning hela förra veckan för att få den klar till träffen, delvis för att jag inte fick hem några styrkort som jag räknat med. det slutade med att jag byggde ett Klassiskt Warthox Multiwii styrkort till den men eftersom Arduino pro mini har för få kontakter för att man ska kunna ha alla 6st fartreglage inkopplade och även 4st sladdar ifrån mottagaren, så vad jag behövde var en PPM sum (även kallad PPM encoder) som samlar alla radions kanaler på en sladd, men eftersom jag inte skulle hinna få hem en sån på bara några dagar så passade jag på och bygga om radion till Open LRS, som har PPM sum funktionen på mottagaren!
Det enda jag behövde göra var att sätta en Jumper mellan kanal 1 och 3 på signal stiften och sätta servosladden som ska till styrkortet på kanal8 och "THR" kanalen på styrkortet.
Så med andra ord på en vecka byggde jag en Flyduspider hexacopter, ett styrkort, och moddade radion till UHF, en ganska lyckad vecka om jag får säga det själv!

Färdig och provflugen!

Monterade kameran med en L-aluminiumlist, Flyduspider basplattorna har löd kontakter för leds på ovansidan så jag tejpade med svart eltejp innan jag monterade listen.


Jag fäste videosändaren på samma sätt som jag gjort tidigare med en bockad aluminumbit som jag sätter dit videosändaren med krympslang.


Jag har monterat UHF mottagaren har jag monterat på en likadan skyddsplatta som jag har ovanför styrkortet. Ifrån mottagaren har jag en liten "pigtail" sladd upp till antennen.

En närbild på batteriplattan, i bakgrunden kan man se att jag monterat UHF mottagaren under styrkortet.

Provflygningen fick ske på FPV och Multicopter träffen på Årsta fältet och den var totalt odramatisk, väldigt stabil i hovring och efter par sekunders flygning var jag nöjd och bestämde mig för att ta upp den på riktigt med FPV glasögonen! Även det var helt odramatiskt ända tills ungefär en minut in i flygningen när jag plötsligt hör ett konstigt ljud och ser en propeller i bilden! Jag landar den så fort jag kan och upptäcker att en motor har vibrerat loss!! Ett gott betyg att det gick så bra att landa med en motor hängandes i motorsladdarna! Jag fick hjälp av grabbarna ifrån Swe Sim att få tag på två nya skruvar och sen var det bara att flyga igen! Jag brukar använda Loctite på allt som jag skruvar fast på en multicopter, men jag måste ha missat den motorn!

Tyvärr har jag ingen film ifrån flygningarna i helgen eftersom jag råkade släppa ut den magiska röken ur inspelnings enheten i veckan när jag tänkte att jag skulle åtgärda ett glapp i en kontakt... Men jag har beställt en EasyCap till datorn så att jag ska kunna spela in på den, inte optimalt med en dator på fältet men ett billigt alternativ som får duga så länge!

Utrustning:
Ram armar: Bauhaus Aluminumrör 15x15mm
Batterihållare: Flyduspider batteriplatta
Skyddsplatta för styrkort: Flyduino skyddsplatta
Styrkort: Flyduino MWC
Distanser: M3 8mm till styrkort, M3 25mm till skyddsplatta.
Motorer: Emax
Fartreglage: HobbyWing Fentium 10A
Batteri: 3s 2200mAh lipo
FPV: 5.8Ghz
FPV kamera: OSD 420 CCD
FPV batteri: 3s 450mAh lipo
Flygradio: Futaba 7CAP med Open LRS


Uppföljning kommer..


6 kommentarer:

  1. Den ser ju riktigt grym ut..
    Du skulle ju kunna skaffa en #11 hd nyckelringskamera och ha över fpv kameran annars, kör så på min swif2.. :-)

    SvaraRadera
  2. Tackar!
    Där sa du något! jag har ju en sån liggandes någonstans, måste bara skaffa minnes kort till den! Har även beställt en annan liten DVR kamera som utlovar HD kvalitet..

    SvaraRadera
  3. Vad har du för motorer på den och spec på dem?

    //Björn

    SvaraRadera
  4. Emax motorn väger ca50g och har 1200KV

    Kommer finnas i butiken inom kort.

    SvaraRadera
  5. Tänkte snarare vad tar den i Ampere med en 8" prop på sig, och vad får man för thrust?

    Ngn känsla för det?

    SvaraRadera
  6. Aha, Jag ska testa Amp när jag får in fler motorer, och ska eventuellt se om jag kan få till ett trust testställ också, men specen säger Max dragkraft: 970g men då vet man inte vad dom testat med.

    SvaraRadera