lördag 2 juni 2012

Aeronautik capture station



I samband med att jag skaffade min 9X radio så var målet att jag skulle kunna sköta alla funktioner på Flygfoto Hexacoptern dvs. styra hexacoptern och även kunna ställa vinkeln på systemkameran och ta kort.
Jag har tidigare delat upp det på två personer eftersom det ibland är lättare om en person kan fokusera på att flyga och en annan som kan fotografera, och jag vill ha den möjligheten även i framtiden så därför föddes idéen om en "capture station" som jag kan plugga in i min radio vid behov och som då kan ta över fotofunktionerna.

Nuvarande utrustning för att sköta kameran. 


På min 9x radio har jag en vridpott som kontrollerar vinkeln på kameran och en "Playstation" spak som man tar kort med, och eftersom jag inte vill behöva kalibrera om spakarna varje gång jag kopplar in min "capture station" så måste spakarna på vara likadana, men det är ju inga problem eftersom när jag rev min playstation handkontroll så fanns det två spakar och jag har bara använt en, och när jag bytte vrid potten mot en playstation spak på 9X radion så fick jag en vridpott över som jag nu kan använda.

Vridpott och playstationspak "in the nude"



Skärmen jag tänker använda är en 7" LCD skärm

Jag byggde en passande liten låda i trä eftersom jag inte hittade en lämplig färdig plastlåda i rätt mått.
Jag köpte trälister (15x8mm) ifrån Bauhaus och limmade två trälister på varandra och gjorde en överlappande hörn. Som lock och botten använder jag 1.5mm glasfiber plattor, ska göra hål för joystick och vridpot.

Jag betsade trälisterna för att få en gedigen retro look, men har inte bestämt mig för vilken färg glasfiber plattorna ska få.

Överlappande hörn.

På insidan limmade 5x5mm lister som stöd för glasfiber plattorna.

I framkant gjorde jag ett hål där samtliga kontakter kommer rymmas; RCA videokontakt för sladden till videomottagaren, 12V strömkontakt för att driva skärmen, RJ47 kontakt för sladden som ska kopplas till 9X radion.


Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar