fredag 17 augusti 2012

Miniquad+Blackvue!

Eftersom min nya quadrocopter inte är redo att flyga än så börjar jag med att montera min nya Blackvue HD kamera på min gamla trotjänare.


För att få plats med kameran så fick jag skaffa landställ. 



 Kameran monteras på en platta som i sin tur kläms fast i ramen med lite skumgummi imellan för att få bort lite vibrationer. Inte en helt optimal lösning men får duga för dom första testen.



Så här ser programvaran ut som man kan använda och spela upp videofilen med i datorn.
Förutom själva videon kan man se hastighet, GPS styrka, rörelser (längs upp till höger), och även GPS kordinater  och position på Google maps. På bilden ovan hade jag dock lyft innan GPSen fick någon kontakt och därför syns ingen hastighet eller GPS styrka.

En rolig och praktisk detalj är att Blackvue pratar! inget strul med att behöva kolla efter blinkande dioder som inte syns när det är soligt, här behöver man bara vänta på en röst som säger till när den börjar spela in!

I morgon ska den riktiga provflygningen ske!



Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar