torsdag 2 augusti 2012

Nya multicopter projektet "Batteri hållare"

Projektet går långsamt just nu av olika anledningar, men batterihyllan är klar nu och väntar på 4S batterier.
Om jag ska lyfta en framtida HD kamera som Gopro med gimbal så kommer jag eventuellt flytta batterihyllan till ovansidan men om jag nöjer mig med en mindre kamera som tex. Horyzon ifrån Foxtech så får den plats ändå.


Nu behöver jag 4s batterier och propellrar för att börja kunna provflyga och sen även FPV utrustning för att kunna göra ordentliga flygtester.

Tyvärr har jag en motivations svacka när det kommer till flyghobbyn och känner att jag har annat jag vill prioritera som omväxling och det lär nog därför dröja ett tag innan jag beställer resterande delar och fortsätter bygget.


6 kommentarer:

  1. Shit ser ut som om du kan stapla 8st batterier på den hyllan? ;-)

    Flög lite med min F450 Naza idag, den är rätt tung med fpv, gopro o gimnal, tror den väger 1800g( alltså tung för 2212 motorer..) Enligt osd så toppade jag på 90km/h iofs i medvind, är det rimligt, trodde inte den skulle gå mer än i 40-50? Har du nån aning hur fort du brukar flyga? Det var inget dyk, utan höll samma höjd.

    Hoppas du hittar motivationen till ditt projekt igen!

    SvaraRadera
  2. 20.000mAh räknar jag med att den ska räcka till:)

    Jag tror inte det är omöjligt med 90km/h men det låter lite mycket, men jag har aldrig haft en OSD med GPS så att jag har kunnat testa.

    Jag tror motivations problemen grundar sig i att jag inte känner att jag har råd att testa den utrustning jag skulle vilja ha utan har fått nöja mig med samma som jag redan gjort ett antal gånger redan och det känns inte så spännande. Ska se vad jag kan kan göra åt den ekonomiska situationen och om det kan finnas någon ljusning framöver.

    SvaraRadera
  3. Shit va kan det bli, typ 45min flygning(?), du får ha världens fetaste videosändare om du kör fpv långt bort... Du skrev nån gång att du inte ville ha osd med gps, rädd att störa WKM GPSen? Jag kör med Naza GPS samt G-OSD, verkar funka ok, en GPS är ju bara en mottagare, dom brukar inte störa varandra??

    Hade en "magisk" upplevelse igår, flög fpv över en åker, flög in bakom en trädridå, tappade videolänken helt o hållet, hade kompis med men quaden var ju utom synhåll, så han kunde inte guida heller, fick först panik... Sen stängde jag av sändaren så att failsafe - RTH akiverades o höll tummarna. Sen plötsligt ser jag nått som blänker till i kvällssolen det är quaden som stigit ovanför trädtopparna o är påväg hem... Det var vackert!
    (sen insåg jag att hade jag bara dragit på lite mer höjd själv så hade jag säkert fått tillbaka bilden, men bara flugit fpv en handfull gånger, så tänkte inte helt klart...

    SvaraRadera
  4. 45min borde vara ganska realistiskt, hoppas på lite till men det är inget jag räknar med.

    Jag har sedan dess läst att det ska gå bra med två GPSer ombord, men jag ville vid den tidpunkten inte chansa.

    Låter helt klart magiskt!
    Jag längtar tills jag har råd med ett styrkort med RTH till min maskin!

    SvaraRadera
  5. Får man "spamma" med länk till egen film...?
    Inte riktigt som dina FPV filmer men typ 5e gången jag flyger fpv... här är filmen från RTH...
    http://www.youtube.com/watch?v=C3tKJrwab1M&feature=g-upl

    SvaraRadera
  6. Riktigt stiligt!
    Ingen fara att spamma med trevliga filmer!
    Jag har bestämt mig att det får bli en naza för mig också, ska ändra fokus på mitt multicopter projekt litegrann.

    SvaraRadera