torsdag 9 augusti 2012

Raspberry Pi "Raspbmc" Mediacenter

Mitt första projekt med min Raspberry Pi blev att göra den den till en mediaspelare till min TV.
Hade jag haft en lite nyare TV så finns ofta sånt inbyggt numera, men jag har valt att lägga pengar på annat och då skadar det inte att det går att bygga en mediaspelare för 230kr!

Raspberry Pi har allt man behöver klart så allt man behöver skaffa sig för att komma igång är:

Raspberry Pi
Minneskort (minst 4GB)
HDMI sladd till TV
5v nätadapter/mobiltelfon laddare och en micro USB
USB och en datormus och tangentbord vid installationen.

-Själva installationen av programmet var extremt enkel:
-Först laddar man ner Raspbmc ifrån deras hemsida Raspbmc.com 
-Stoppa i SD kortet man tänker använda i läsaren (eller USB adapter) och klicka på exe filen som man laddade hem och nu laddas programmet ner på kortet. innan man börjar kan det vara bra att ta ur alla andra USB diskar så att den inte formaterar fel disk.
-Koppla in skärm, datormus, tangentbord och sätt i SD kortet i din Raspberry Pi. du måste även koppla in nätverksladden till internet innan du kopplar på ström till den.
När du kopplar på strömmen så sköter den resten själv, det tar en liten stund innan allt är installerat men sen är den klar att användas!


Nu kan jag titta på strömmat media som till exempel SVTplay, youtube eller massor av andra kanaler på internet direkt på min TV. Dessutom kan jag synka den med alla videofiler jag har på datorn och man kan även koppla in en extern hårddisk eller USBminne och spela upp videofiler ifrån.
Man behöver en datormus eller fjärrkontroll för att välja kanal osv, men om man skaffar en bluetooth modul så ska man även kunna använda en smartphone.

Jag har bara hunnit testa lite grann men allt fungerar helt sjukt bra och enkelt så att jag blir förvånad!

Kolla gärna Howtogeeks steg för steg guide: Howtogeek.com
och för mer info kolla: Raspbmc.com






2 kommentarer:

  1. Då har vi kommit ungefär lika långt.
    Men om du har Andriod kolla in XBMC official appen..
    Funkar underbart som fjärrkontroll via Wlan.

    SvaraRadera
  2. Kul att höra!
    Jag har Andriod så den ska absolut testa!
    Kul att höra att den fungerar med Wlan, Jag var beredd att skaffa USB bluetooth till Pi.

    SvaraRadera