Det enklaste av dom två är helt klart KK styrkortet, när den är laddad med rätt program Tri, Quad, Y6 eller Hexa så är det bara är att koppla in alla sladdar (mottagaren och fartreglagen) och sen är man klar!
det finns tre vridpottar att justera känsligheten på gyrona med, om man vill ha en stadig Quad,Tri,Hexa så vrider man potten lite medsols, vrider man motsols så blir den mer nervös.
MultiWii är för den som har lite lödvana och gillar att experimentera.
MultiWii består av en Arduino Nano Pro som har ett ATmega328 chip som är själva hjärnan, och utöver det så använder man gyro enheten ifrån en Wii motion+ och om man vill ha en platform som kan hålla höjden själv så kan man använda Wii nunchuck accelerometer (rekomenderas inte för nybörjare).
Man måste själv föra över programmet till arduino och det finns ett program (GUI) som man använder för att fin justera inställningarna med olika parametrar, och det gör att man kan få sin quad,tri,hexacopter att bete sig precis som man tänkt sig.
Det finns olika "sheilds" kort som man kan montera sin Arduino och gyron på och det är lite enklare än att använda sladdar till allt.
Och det är även en gäng på RCgroups som håller på och utvecklar ett mer avancerad gyroenhet som dom kallar "FreeFlight IMU - i2c 9DOF" som blanannat även har barometer. den kommer leda till en heldel förbättringar och framförallt ett prisvärt alternativ till Wiimotion+!
Sheild ifrån 420pilot som jag förhoppningsvis snart säljer i butiken.
Accepterar Tri, Quad + , Quad x, Hexa, Y6 hexacopter program. Och om man använder tri eller quad så kan den även stabilisera en kamera i två axlar med två servon.
MultiWiicopter board ifrån Australien, finns i två olika utföranden, den ovan är Warthox modellen och går bara att använda till Tri och Quad +, Quad x. Deras nya variant som dom kallar Paris kan även användas till Hexa, Y6 Hexa och om man använder tri eller quad så kan den även stabilisera en kamera i två axlar med två servon.
MultiWiicopter board ifrån Australien, finns i två olika utföranden, den ovan är Warthox modellen och går bara att använda till Tri och Quad +, Quad x. Deras nya variant som dom kallar Paris kan även användas till Hexa, Y6 Hexa och om man använder tri eller quad så kan den även stabilisera en kamera i två axlar med två servon.
Sen kommer ju så klart frågan: Vad ska jag ha Tri, Quad, Y6 eller Hexacopter?
Tricopter går att bygga den med vanliga propellrar, och eftersom den bara behöver tre fartreglage/motorer så blir den lite billigare än dom andra, en annan fördel är att den lite enklare att se vilket håll den flyger.
enligt experterna så har tricoptern mer exakt rotation i sidled (yaw) än tex quadcoptrar tackvare den lutande bak propellern.
Största nackdelen med tricoptrar är att bakarmen med dom rörliga delarna och servolinkaget är lite känsligare vid krascher. Armarna behöver generellt vara lite längre än dom på en quadcopter för att bli lika stabil och det tillsammans med att det bara är tre motorer gör att den inte kan lyfta lika mycket som en quad.
kolla RCexplorer.se för mer info om tricoptrar.
Quadcoptrar har inga rörliga delar och har därför inte mycket som kan gå sönder vid en krasch, men den måste ha två motsols roterande propellrar och två medsols propellrar.
En quad kan ha väldigt korta armar och ändå vara stabil men som tumregel brukar det sägas att för att få en så effektiv modell som möjligt så bör man åtminstone ha en propellerlängd mellan varje propeller, men armarna kan vara så korta så att propellrarna nästan nuddar varandra, korta armar ger en kvickare och mer vändbar modell och långa armar ger en modell med långsammare rörelser.
Hexacopter är den dyraste att bygga pågrund av att man behöver 6st motorer och 6st fartreglage och dessutom lite större batteri. En Hexa är kanske mest lämpat om man tänkt att lyfta tung last, eftersom den då blir stadigare eftersom belastningen på varje motor blir mindre. Nackdelarna med hexacopter är att om man bygger en symetrisk modell är att den svår att se flygriktning på och sen blir den lätt ganska batteri törstig.
Y6 är den minst effektiva och kanske den mest opraktiska modell typen men samtidigt är den utan tvekan den råaste! effektiviteten blir lidande pågrund av att dom undre propellrarna får arbeta i turbulent luft ifrån dom övre propellrarna, och därför blir även ljudnivån högre och brutalare.
En annan nackdel är att dom undre propellrarna hamnar nära marken och därför löper större risk att träffa marken vid landning. En fördel är att den likt tricoptern är lättare att orientera i luften.
Vilken som är bäst handlar nog mest om personlig smak och vad man tänkt använda sin modell till.
Ungefär hur stor effekt (i procent) försvinner på en Y6 jämfört med en vanlig hexa?
SvaraRaderaJag har inte sett några exakta siffror på det, men det är nog en förhållandevis försumbar procent som vägs upp av råhets faktorn.
SvaraRaderaVad jag har förstått så är quadrocopten överlägsen över Hexan när det kommer till uthållighet, men Hexa kan ju såklart lyfta tyngre och är lite säkrare tackvare fler motorer.