söndag 20 februari 2011

Ny budget ram till MultiWii

Här kommer en kort bygg guide till en budget ram för quadrocoptrar.

Matrialet jag använt är:
1st 10x10mm 1meter köpt på bauhaus (ca 100kr)
2st Glasfiber laminat 1.5mm köpt på RCflight.se (ca 80kr)
1st plastlåda köpt på Coop (10kr)
8st m3 skruvar 20mm långa
8st m3 muttrar (brickor är ett plus)
4st m3 skruv distanser i plast ca 20mm långa
8st m3 plastmuttrar (går lika bra med vanliga)

Här har jag delat 10x10mm aluminium profilen i 4st lika långa delar 250mm,
och sågat glasfiberlaminaten på längden så att det blir en fyrkantig 100x100mm bit.
jag har borrat fyra hål i mitten av glasfiberlaminatet för att kunna skruva fast styrkortet, hålen sitter med 45mm avstånd i fyrkant. dom yttre hålen är bara för att hålla fast aluminium profilerna och kan sitta på valfri plats. sen är det bara att borra motsvarande hål i aluminium profilerna. Jag gjorde även ett lite större hål i mitten för att kunna dra upp sladdar igenom.


Här är allt ihopskruvat! skruvarna är skruvade under ifrån och sticker upp en bit, men det är precis så det ska vara.


Nu är det mesta på plats, jag har även borrat likadana hål i plastlocket så att jag kan skruva dit det ovanpå med hjälp av plastdistanserna (i mitten) och plast muttrarna (går lika bra med vanliga muttrar). Jag gjorde hål i mitten på plastlocket för att underlätta installation av batteriförgreningen till fartreglagen som jag har gjort 4st deans kontakter.
det viktiga här är att hålla reda på vilken sladd som är vilken av servosladdarna ifrån fartreglagen.



Sen installerade jag LED remsor under armarna så att jag kan flyga i mörkret.
Hade inte tillräckligt med gul remsa kvar så jag skarvade med en liten bit röd på bakarmen.


Nu är MultiWii på plats, fast skruvad på plastdistanserna, och nu har jag kopplat in servosladdarna ifrån fartreglagen på rätt plats. framarm till kontkakten med märkning nr3, högerarm på nr10, vänsterarm nr11, bakarm nr9. även Mottagaren är inkopplad till respektive kanal, på Multiwii kortet är det uppmärkt vilken sladd som ska till vilken plats.
På bilden sitter usb kontakten inkopplad.

Nu ska jag även ändra inställningarna ifrån stabilaste läget som jag flög med sist till "soft acro".
I ringen på bilden ändrar man PITCH/ROLL rate (lutning framåt/bakåt och sidorna) och på andra raden står det YAW (snurr), ifrån början står det noll i båda fälten, men ändrar man till tex 0.4=Soft Acro, 0,7= Fast Acro, 1= Insane Rate! Jag tror jag nöjer mig med soft acro på Pitch/Roll och behåller nollan på Yaw till att börja med.
När man är klar med inställningarna så klickar man bara "WRITE" knappen så förs inställningarna in i arduino, och sen är man klar att flyga!

Klar att provflygas! jag har inget landställ till den än men det ska nog gå bra att provflyga ändå.
Provflygningen kommer ske under dagen!
Jag återkommer med film lite senare hoppas jag!

Övrig utrustning:
Motor: Turnigy 28-22 1200KV
Esc: Hobbywing 10A
Propeller: Gaui
RC mottagare: Fly Dream IS 4R
Batteri: 2200mah
Styrkort: MultiWii "Warthox" , Wiimotion+ (ebay clon)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar