fredag 22 april 2011

Micro Quad MultiWii del3

Jag har fortsatt bygget, Jag borrade ett hål i mitten för att kunna dra ner sladdar, men när jag borrat första hålet så kunde jag inte låta bli att borra 4st hål till för att spara lite vikt. Jag bestämde mig även för att inte använda skruvarna för att hålla fast armarna, jag limmade fast dom och det verkar sitta väldigt bra.


För att slippa lite av sladd kaoset så valde jag att dra ner sladdarna ifrån fartreglagen
imellan plattorna och lödde ihop dom på undersidan där batteriet ska kopplas in.
Jag monterade Arduino och Wii motion+ gyrot på snedden för att jag vill flyga den i
plus läge (dvs en arm framåt), hade jag valt X-läge (två armar framåt) så hade det blivit mer naturlig placering och mer plats. från början hade jag tänkt montera Arduino och gyro ovanpå varandra, men det kändes mindre krångligt att sätta dom vid sidan av varandra.


Nu är alla sladdar på plats och det liknar mer och mer ett riktigt litet skatbo..
nu är även den lilla Flydream mottagaren inkopplad och monterad.
Även motorerna är monterade, för att spara vikt valde jag att gänga hålen i motorfästet för att slippa använda muttrar. Hålet är precis rätt storlek för att gängas upp med M2 gängtapp.


Kofliber pinnarna som jag använder till armarna är väldigt sköra och spricker lätt, så jag stoppade in balsa pinnar i ändarna på armarna där motorerna ska sitta och sen limmade jag ändarna med svartfärgad 8timmars epoxi. första timmen vände jag på ramen åt olika håll så att epoxi limmet skulle flyta ut jämt.

Nu måste jag löda ihop motor sladdarna till reglagen, och det är inget stort jobb men kan vara nog så jobbigt att få alla motorer att snurra åt rätt håll.
Sen är den klar att provflygas!

Fortsättning följer..

5 kommentarer:

  1. Ser bra ut!!!
    Ska bli intressant om något så litet kan bli stabilt.

    SvaraRadera
  2. Det ser ut som du har samma wm+ clone som jag.. Med itg3205 gyrot ? I så fall så har den tyvärr ingen egen volt regulator. Den funkar ett tag på 5v men sen så börjar den hänga sig (inte bra i luften).. Men på 3.3v funkar den utmärkt.. I fall du också ska ha bma180 på quaden måste du ju ändo ha 3.3v.. Jag kör med sparkfuns logical level converter på min...

    SvaraRadera
  3. Jag har en WM+ clon ifrån Dealextreme, har inte haft en tanke på att den kan sakna voltregulator!
    Och du har rätt det verkar vara itg3205 gyrot som sitter på. Jag har beställt en logical level converter men jag hade tänkt ha den på ett annat projekt. funderar på om jag ska beställa en LM1117 voltregulator för att spara vikt på det här bygget?

    SvaraRadera
  4. Jag mätte på gyrot och det va samma volt som inströmmen och jag maila invesens och undrade i fall det gyrot kanske va 5v tollerant, men det va det inte. Du behöver nog både en LM1117 och en level converter... Convertern behöver nämligen matas med både 3.3v och 5v.. Men verkar ju som om en del kör 3.3v i2c saker med bara en LM1117 utan nivå konvertering, de har då de interna pullup resistorerna disablade.. Bara att testa.. Men ha den kopplad till datan i en 20 min eller nått innan du flyger och se så att wm+en inte lägger av.. En sak som jag läst men inte testat själv ännu, är att man kan löda in sig direkt på itg3205 gyrot på wm+en (och skippa wm+ delen) och på så vis få mycket lägre cykeltid... :-)

    SvaraRadera
  5. Aha, tack för tipsen, Jag har beställt en LM1117 också och sen får jag se vad som funkar!

    det här projektet verkar ha kört ihop sig på mer än ett sätt just nu, förutom gyrot så verkar det vara fel på två av motorerna...

    SvaraRadera