söndag 30 oktober 2011

En sån där dag..

Ibland blir det inte bra hur man än försöker.
I veckan har jag lagat Flyduspidern efter förra helgens krasch och jag har även hunnit montera in ett Frsky DIY Telemetri system i radion som jag tänkte testa.

Som småbarns förälder är det inte alltid lätt att hinna flyga och speciellt inte nu under den mörka tiden på året, men idag var jag väldigt sugen på att åtminstone få en kort flygtur för att se att allt funkar som det ska. Förmiddagen gick bort på men på eftermiddagen skulle det finnas en lucka och ju närmare luckan kom ju sämre blev vädret och när det väl var dags så småregnade det, men jag åkte iväg ändå (en kort flygtur skulle väl inte skada?). Fältet jag tänkte flyga på ligger lite avsides och det tar mig ca 15min med bil att åka dit och sen får jag promenera ca 5-10min igenom en bit skog innan jag kommer fram. Men väl framme så hade det faktiskt slutat regna! Jag tänker att jag ska minsann flyga alla batteripack jag har idag, och jag börjar koppla upp allt; stativet till markstation fälls ut, antenner skruvas på, batteriet kopplas in och genast börja markstationen pipa att batteriet är lågt... Inga problem jag får väl använda en av flyg batterierna. Jag kopplar in videoglasögonen och börjar sätta på utrustningen, och allt ser utmärkt ut bortsett ifrån att jag inte får någon bild!
Jag börjar felsöka och provar flytta runt videosladdar och grejar, inget hjälper jag får ingen bild hur jag än gör, det finns inget jag kan göra utan jag packar ihop allt och går tillbaks till bilen och åker hem. Väl hemma är jag nu jäkligt frustrerad, vad är det som är trasigt? har videosändaren gått sönder? är Videoglasögonen trasiga? Ska det vara för mycket begärt att få flyga lite?
När jag testat allt hittar jag tillsist felet, Gopro videosladden var inte riktigt inskjuten hela vägen!
Jag blir både glad och arg på samma gång, arg för att det var ett så korkat enkelt fel som jag borde ha upptäckt direkt, och glad för att inget brunnit upp!

Jag kollar ut och nu har det börjat skymma, jag tvekar lite eftersom Gopro är ju hopplöst dålig i dåligt ljus. Men så tänker jag att jag ska minsann flyga idag och tar utrustningen under armen och går mot en fotbollsplan som är nära där jag bor, jag kan väl åtminstone få en liten testflygning även om fotbollsplanen är långt ifrån min favoritplats att flyga på.
Väl på plats börjar jag fälla ut stativet till markstation och kopplar in videoglasögon och ska bara sätta dit antennerna när jag inser att lådan med antennerna ligger kvar hemma!
Frustrationen börja nå en ny topp nivå och jag plockar ihop allt igen, går hem hämtar antennerna går tillbaks och nu är det ännu mörkare men jag kunde inte bry mig mindre..
kopplar ihop allt och den här gången verkar allt fungera! men du går det plötsligt inte att armera hexacoptern? mottagaren bara blinkar (det brukar den inte göra)... jag kopplar och bryter strömmen ett par gånger och tillsist får mottagaren kontakt med RC radion, känns inte helt ok eftersom jag inte är säker på vad som är fel, men nu är jag så less på allt att nu ska jag bara flyga till vilket pris som helst! Jag sätter på mig videoglasögonen och nu startar motorerna så allt måste vara ok, jag ger lite gas för att lyfta och inser att den börjar backa (och där står jag) så jag trycker spaken framåt och ger gas för att inte få den på mig och Gopro fästet av aluminium skrapar i backen innan den lyfter och i samma veva böjer den kamerafästet 45 grader neråt (jag har alltid min kamera horisontellt), men det vet inte jag än utan tycker bara att allt känns jättekonstigt och har svårt att i huvudtaget hålla den still i hovering eftersom när jag tror att den ligger horisontellt så backar den, och jag väljer ta ner den så snabbt som möjligt och tyvärr innebär det blir en lite hård landning och eftersom det är en grusplan så går 3st propellrar sönder och jag har inga fler reservpropellrar.

Jag erkänner mig besegrad och får gå hem igen och undrar varför blev dagen så pissig?

6 kommentarer:

  1. Ahhh shit, känns som du får vara glad att inte ännu mer pajjade, när det var en sån dag... ;-)

    SvaraRadera
  2. Tackar, nu är propellrar beställda och livslusten börjar återvända;)

    Jag ska vara bättre förberedd till nästa helg!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du får mycket gjort som barnförälder! Här har det stått stilla länge nu då man får inse att mycket annat får gå före hobbyn när man har småttingar. Ta ett djupt andetag och försök dra nytta av vad som hänt. Fixa gopro sladden så att den inte åker ut, fixa väskor där det väsentliga ska ligga så att du vet att du har allt med om du bara har med de väskorna etc.

    Peace,
    Calle

    SvaraRadera
  4. Fy vad surt efter att kämpat så..

    Har själv kommit iväg några enstaka gånger under hösten och tränat fpv, så det går sakta framåt men väldigt kul..

    Funderar på liten fpv-quad till Bosön i vinter, vore ball, men har inte bestämt mig än..

    SvaraRadera
  5. Jag måste helt klart organisera mig och skaffa en bättre väska att ta med allt i!
    Min Fred Perry sportbag rymmer ganska mycket men den är långt ifrån optimal..

    Jag började med en liten Microquad förra vintern, men stötte på problem med motorerna och så hamnade den på hyllan, skulle dock villa ha en liten micro FPV quad, så det kanske blir ett nytt försök den här vintern!

    SvaraRadera