söndag 23 oktober 2011

Vad kom först hönan eller ägget?

Jag var hos mina föräldrar och flög lite över skogen ifrån deras tomt, det var en fin höst dag och första flygningen var ganska odramatisk med tanke på hur svårt det är att landa med höga träd på runt hela tomten. andra flygningen började utmärkt och jag flög mest omkring och tittade på utsikten, mottagningen på videolänken var perfekt och plötsligt hugger det till i hexacoptern och den börjar tumla runt runt i en ökande takt och marken närmar sig snabbt!
Jag börjar precis återfå kontrollen när Hexancoptern samtidigt träffar en tall i hög fart och fastnar så småningom i en gren ca 7-8meter upp.

Det var inte inte svårt att hitta den men inte helt lätt att få ner den, men med hjälp av ett rep med en tung klump lyckades vi tillslut slunga upp repet till grenen och skaka ner hexacoptern..

Väl tillbaks på marken inspekterade jag skadorna och såg att en motor hängde i sladdarna och att alla propellrar var skadade men det var allt! Propellrarna gick garanterat sönder i fallet och när jag försökte såga mig ner med propellrarna, men om motorn lossnade före eller efter kraschen är svårare att lista ut. Jag har dock varit med om ett motorbortfall tidigare och det orsakade inga våldsamma reaktioner så jag gissar att orsaken till kraschen är radiobortfall. Det borde även förklara varför jag motslutet nästan fick tillbaks kontrollen innan Hexacoptern träffade tallen.

Jag måste skaffa RC länk med telemetri.

4 kommentarer:

  1. Nybörjarfråga:
    Om det var radion som spökade, borde in hexan bara hovrat i luften? Gyros o sånt funkar ju ändå?

    SvaraRadera
  2. Problemet är att jag har ställt Failsafe på noll Gas(för att förhindra olyckor på marken om man av misstag stänger av radion först) och jag gissar att det var det som skickade in den i ett par kullebyttor innan den fick tillbaks kontakten, men då var det redan försent.

    SvaraRadera
  3. Hur som helst - det var ju grymt gött att den inte körde fullgas rakt ner. Jag trodde det skulle sluta som det gör för mig vanligtvis. Men den bromsade upp rätt bra innan granen.

    SvaraRadera
  4. Tjenare
    Jag har ett problem som gnager och fattar inte hur det ska lösas.Har nyligen satt ihop en Flyduspider som jag kör ett KK FlyCam Blackboard i och får det inte att funka till 100%.
    Lyfter och flyger normalt och allt verkar funka och sen helt plötsligt börjar den svaja upp o ner med nos o bakdel och blir lagom svår att landa.
    Känns nästan som det skulle vara för mkt gain på pitchen men jag kör alla pottar på 50%.
    Har även testat mitt vanliga KK-Kort och upplevde samma sak.

    Motorer:EMax GT 2210/13 1270kv
    Fartreg:TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC

    Har du ngn erfarenhet av detta fenomen eller edé på vad jag ska göra för att fixa svajet"vill flyga nuuu"

    Mvh Peter

    SvaraRadera