lördag 29 oktober 2011

Ett skepp kom lastat!

Eller snarare en bil kom lastad med massor av Mikrokopter delar!
Jag ska bygga ihop en Mikrokopter åt en vän och dom just nu tillsynes oansenliga småsakerna som ska bli en quadrocopter, det saknas fortfarande en ram ifrån Coptersky.com.

Det ska bli spännande eftersom jag aldrig byggt eller flugit en Mikrokopter och då är det kul att få prova en fullsmetad Mikrokopter med GPS och allt.
När jag skulle bygga min första riktiga quadrocopter för ca 3år sedan så valde jag mellan en Mikrokopter och X3D ifrån Ascending technologies som var dom enda två som höll på med multicoptrar på den tiden, valet föll på den senare och sedan dess har dom båda utvecklats otroligt snabbt, Mikrokopter har fortsatt att sätta en hög Hobby nivå och Ascending Technologies har fokuserat mer på forskning och exempel på det kan man se ifrån ETH på Youtube när deras quadrocoptrar gör allt ifrån koordinerad dans till att spela tennis med varandra.



4 kommentarer:

  1. Hur funkar det med GPS o "kompass" när det är ingår i styrutrustningen, kan man ta ut den signalen till OSD, eller har man separat dit, känns ju onödigt. Hur är det med FY91 kan man få gps o kurs till OSD?

    SvaraRadera
  2. Vad jag vet så är det bara Remzibi som kan kopplas ihop med Multiwii för att få artificiell horizont, men Multiwii har inte GPS än så någon sån funktion saknas än.

    FY91 går inte att koppla ihop med någon OSD vad jag vet, men den fungerar säker bra tillsammans med deras egna FY117 OSD, Vet inte om dom kan dela GPS sensor, och FY117 har redan artificiell horisont så den infon behöver den inte ifrån ett styrkort.

    Jag skulle gärna se ett styrkort med OSD inbyggt för att slippa en massa olika kort.

    SvaraRadera
  3. Aha, men hur är det med "magnetometer" (?) kompass-riktining? Finns ju på vissa styrkort, vilken nytta har man av det om det inte är för att få ut på OSD?

    SvaraRadera
  4. Magnetometer är bara för att kunna låsa quadrocoptern i den riktning man önskar.

    SvaraRadera