onsdag 5 oktober 2011

Mörkerflygning FPV?

Vintern närmar sig snabbt och därmed även mörkret och då kommer även frågan om hur man bäst ska tackla det i år.
Tidigare år har jag istället för att för FPV flyg valt att bygga microflyg som går att flyga med inne eller till och med i vardagsrummet, och förra året flög jag en heldel quadrocopter med ledbelysning som gjorde att jag kunde flyga (visuellt) även när det var mörkt.
Men i år skulle jag vilja flyga Multicopter FPV när det är mörkt och jag har kommit fram till 3st alternativ:
Nr1 hänga på starka Led strålkastare (just nu det mest troliga alternativet).
Nr2 Samma som ovan fast IR strålkastare istället.
Nr3 Värme kamera, mest intressant teknikmässigt men även dyrast.

Jag har hittat några som har använt vanligt synligt Ledljus med lyckat resultat (på blandannat flygplan, se youtube nedan) och jag tror det är den enklaste och billigaste vägen att gå och det lär ju bli ganska bra UFO effekter när man flyger omkring med en stark strålkastare!
Jag har ingen uppfattning om hur många leds man behöver och styrka osv, jag hittade blandannat en 12v led lampa G4 x10, 140 lumen vilket ska motsvara 20W halogenlampa på kjell.com för 99kr st. Kan man koppla ett sånt direkt till ett 3s lipo eller behöver man någon kontrollenhet imellan och räcker det med en eller vill man ha två?





Om IR ljus vet jag så gott som ingenting, men bilder och videos på nätet verkar visa ett bra resultat. Lite dyrare alternativ än vanligt Led ljus men ändå inte så farligt, hittade några olika på sidor som säljer övervaknings tillbehör som lovar belysning på mellan 30-100meter (inom rimlig vikt), men jag har inte hittat någon som flyger FPV med det än. Fördelen med IR ljus är att det blir lite mer diskret eftersom det bara är kameror som uppfattar ljuset.
Det tredje och dyraste alternativet är Värmekamera, men det har inte hindrat någon från att hänga på det på sin Skywalker!
Tydligen använder han den för att nattetid bevaka familjens odlingar mot vildsvin.







1 kommentar:

  1. Det finns en snubbe i kanada som kör med flera hundra watts av leds på sitt plan. Med vattenkylning ! Kolla Hugehugeone på youtube

    SvaraRadera