onsdag 4 juli 2012

Hexy Robot!

Jag har blivit riktigt sugen på att bygga en robot och har börjat söka information om såna, mitt krav är att det ska vara en robot som går på 4-6 ben, 6 verkar vara vanligast och är antagligen enklare att få att gå stadigt. det finns riktigt fina kit för såna men jag är inte riktigt beredd att lägga över 5.000kr riktigt än..

Första tanken som slår mig är att jag ska bygga en själv ifrån grunden!
Design och mekaniskt ser jag inga större problem, men sen kommer man till nästa steg: kontrollenhet och programmering! Jag har börjat kolla omkring lite på lite olika alternativ för att styra roboten men har än så länge inte blivit så mycket klokare, och det leder mig samtidigt till programmeringen!
Den enda programmerings erfarenhet jag har är G-kods program för gamla CNC maskiner och jag misstänker att det har väldigt lite relevans i det här fallet.  

Ett enklare ganska tilltalande alternativ är ArcBotics kickstarer projekt där dom erbjuder en billigare variant som är baserad på Arduino och Hextronic 9grams servon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar